hlavně v otázce jazykové důsledný nacionalismus, ale chopili se při svém oposičním zápasu s velkou rozhodností programu státoprávního, jehož si ve svých raných fázích valně nevážili. V radikalismu se setkávali s mládeží, která se klonila spíše k socialismu, a to mnohdy krajního křídla marxistického, volala po všeobecném právu hlasovacím, domáhala se vydatných sociálních reforem, hlavně ve prospěch dělnictva a žen. Výrazem tohoto spojení radikalismu politického a radikalismu sociálního, vycházejícího z řad dělnických, byla Omladina, která jako myšlenkové hnutí zachvacovala celou mládež: ideové rozvití a prohloubení jejích zásad spadá však do začátků období následujícího. Vůdčí politické myšlenky této doby pronikaly vydatně do písemnictví krásného: zaznívá v něm stejně rozhodně nacionalismus jako státoprávní nadšení se svými kořeny historickými, takže kult národního jazyka a samostatného státu českého utváří pravý obsah češství sice obranného, ale velmi sebevědomého, jak o tom mluví především tendenční poesie Sv. Čecha. Ač vlastními nositeli literatury stejně jako politiky jsou příslušníci měšťanské třídy, přece se spisovatelé rozpomínají na selské kořeny svého rodu a opěvuji, s J. V. Sládkem v čele, českého zemědělce jako nejzdravější a nejbezpečnější jádro národa. Současně pak vítají spisovatelé jako »hrdinu budoucnosti« dělnického proletáře v jeho zápase o ochranu, právo i moc. U všech vůdčích literárních mluvčích této doby, u Nerudy jako u Sládka, u Sv. Čecha jako u Jar. Vrchlického shledáváme živé projevy sympatií se sociálními požadavky dělnickými; mnozí 'básníci, jako Sv. Čech neb J. V. Sládek je klidně smiřují s apoteosou zemědělce, která pouze u J os. Holečka ústí do filosofie selství. Měrou vydatnější než kdykoliv předtím česká politika projevuje zájem o otázky zahraniční. České sympatie náleží především francouzsko-ruské dohodě r. 1891, neboť k oběma spojencům, k francouzské republice od počátku let 70. a k carství ruskému od dob obrozenských, se upínaly naděje národa, čemuž nasvědčuje také orientace literární. Důvěra v Rusko se stupňovala válečnou i politickou pomocí, kterou v 1. 70. poskytlo osvobozujícím se slovanským národům na Balkáně. Tajně, ale horoucně očekávali Čechové a zvláště Slováci, od Mad'arů krutě utiskovaní, že v hrozícím evropském konfliktu se ruské zbraně postaví za národně politickou nezávislost jejich zemí. Sv. Čech 327