i Jos. Holeček se ukázali nejvýznačnějšími mluvčími těchto směrů, jmenovitě také politických nadějí rusofilských; Holeček a vedle něho též Eliška Krásnohorská upírali svůj politicko-básnický zřetel také k slovanskému jihu, snažíce se vychovávati vlastní národ tamním ideálem branného junáctví. Z neslovanských států, mimo Francii, sledována sympaticky hlavně Severoamerická unie jako zosobnění nejdůslednější demokracie politické; nejenom početná tamní emigrace, ale i dočasní čeští hosté v Americe, básník Sládek a publicista Vojta Náprstek, živili horlivě tento obdiv. Vlastním nositelem veřejného života politického i kulturního v Čechách let 80. je bohatnoucí třída měšťanská, rozmnožovaná a omlazovaná stále přílivem nových sil z rolnictva i dělnictva; k ní se názorem a cítěním hlásí také příslušníci inteligence učitelské a úřednické. Veškeré umění a s ním i písemnictví se stává výrazem životního blahobytu a kulturního požitkářství, což přináší jednak úbytek mravní, jednak sklon k dekoraci na úkor živlu konstruktivního. Vůbec representační okázalost převažuje v uměleckých projevech niternou nutnost tvorby, jak tomu svědčí celý ráz slovesnosti lumírovské. S tím ruku v ruce kráčí světoobčanská snaha měřiti se s pokročilejší uměleckou Evropou a doháněti ji stůj co stůj, druhdy bez ohledu na vývojové podmínky domácí. Postupně se však sociáiní struktura českého života měnila pronikáním lidových vrstev zemědělských i dělnických do měšťanské třídy vzdělanecké; jako v politice vítali to spisovatelé i v kultuře. Souvisle s tím ustupoval dotud převládající liberalismus sociálnějším názorům o ochraně pracovních sil, o zaměstnavatelových povinnostech k dělníkům. Spolupůsobily k tomu nejen socialistické nauky západní, snahy křesťansko sociální, podporované autoritou samého papeže Lva XIII., ale i domácí tradice uchovávaná ve stavu selském a snad také vzpomínky na křesťansky demokratickou praksi v české reformaci. V dílech Sv. Čecha, Antala Staška, Jos. Holečka, Ter. Novákové jsou dílem napověděny, dílem podrobně analysovány tyto sociální ochranné a obnovené tendence lidového života českého. Myšlenkově prožívaia Evropa v devátém desetiletí stupňující se rozmach přírodních věd, plně důvěřujících postupu induktivnímu i metodě experimentální a přenášela také do nauk duchových zásady zkoumání p~írodovědeckého. 328