sociálními problémy v pozadí Mez'i knihami a lidmi (1874) k mistrovskému kusu Jestřáb contra Hrdlička (1876), jejž nazval »povídkou z registratury« a kromě rodinných vzpomínek naplnil melancholií starodávného vybraného světa, hynoucího vlastní životní neschopností ve spárech sprostých kořistníků plebejských. Hlavní sbírkou Čechovy novelistické prózy jsou čtyřdílné Povídky, arabesky a humoresky (1878-1883). Samostatnou skupinu v próze Čechově skládají Výlety pana Broučka, burleskní to povídkový seriál; kolem satiricky podmalované komické postavy pražského šosáčka, pojaté v kárné typisaci, víří smělá fantasie, vznícená nejprve cyranovským a verneovským motivem pouti do měsíce, pak osnujícím výletem do zašlých věků, až konečně se celek mění v cyklus cestopisný, v němž ústřední postava mizí a satira, hlavně literární, úplně pohlcuje prvek výpravný: Výlet páně Broučkův do měsíce (1886, kniž. nevydán), Pravý výlet pana Broučka do měsíce (1888), Nový epochální výlet pana Broučka tentokráte do patnáctého století (1888), Pestré cesty po Čechách prací Matěje Broučka a společníků (1891) a Matěj Brouček na výstavě (1892). »Festré cesty po Čechách«, které se z rámce t. zv. broučkiád vymykají, byly projektovány jako volná řada novelisticko-cestopisných obrazů, přerušovaných občas básněmi i episodami memoárovými. Oba tyto druhy, cestopis i vzpomínky, jsou hojně zastoupeny v Cechově próze. Cestopisné jeho soubory vyšly s názvy: Kresby z cest (1884), Upomínky z Východu (1885) a Několik obrázků moravských (1884); první dva svazky vyprávějí hlavně o zkušenostech pouti kavkazské. Největší autobiografické dílo Čechovo jest nuzným romá.novým rámcem uzavřený příběh pozdní lásky, Druhý květ (1893 a 1899). Křehká něha, tklivá důvěrnost a teplé vystižení ducha 50. a 60. let dodávají jeho vzpomínkovým črtám zvláštního půvabu; cestopisy prozrazují hlavně básníka-romantika, skvělého malíře slovem a panslavistického nadšence. Mnohem větší měrou než kterýkoli básník druhé polovice XIX. věku souvisí Svatopluk Čech s poesií národního obrození. Sám se opětovně a vřele hlásil ke dvěma poetům tak různorodým, jako byli Jan Kollár a Karel Hynek Mácha; na onom závisel ideově, na tomto spíše umělecky, a to pouze dočasně. Za vlivu otcova i své mladistvé četby se stal Svat. Čech záhy stoupencem, pak i hlasatelem myšlen 344