nost obrazu básnického. Svat. Čech občas cítí val tíhu strojené umělosti svého slohu a hledal protiváhu proti ní jednak příklonou k poesii prostonárodní, jednak v lehké hře rozmaru. Jestliže ona se mu nedařila, zavádějíc ho k nasládlé titěrnosti, osvědčil se v této mistrem stejně původním jako půvabným; svěží rozmar, vtipná satira, staromódní gracie jeho básnických báchorek stojí v naší literatuře osamoceně. Vůbec působil Svat. Čech mocněji ideově a tendenčně než umělecky; jeho technické obohacení české poesie splynulo s příbuznou, ale ještě mnohem hojnější básnickou reformou J. Vrchlického. Vlastní literární žáky Čechovy poznáme spíše podle jejich námětů látek, ideí a tendencí než podle formy poetické; jest jich však mnohem méně, než by se dalo očekávati při veliké oblibě jeho děl v Čechách. Mezi básníky kruhu Čechova dlužno především jmenovati několik důvěrných p-řátel jeho mladosti. Již dětská léta trávil s ním otakar Cervinka (1846-1915), talent po výtce výpravný. Jeho velké epické skladby, reflexivní Jan z Dubé (1871), hutně dějový Jan Žižka z Kalicha (1875) a Husitská svatba (1884), jsou čerpány z dějin husitských a dospívají od matného byronství k'jadrnému pojetí české minulosti náboženské; z přítomnosti vyvážil látku pro veršóvaný obraz romantického blouznilství, Aleš Romanov (1881), v rámci českého venkova a se zajímavým vylíčením r. 1848; posmrtný soubor Povídky veršem (1917) slučuje mladistvou i pozdní epiku s moderními i polohistorickými náměty; v jiné pohrobní sbírce Hus a Tábor (1921) shrnuta drobnější epika a lyrika dějepravná vlasteneckého patosu. Láska k národní půdě i minulosti, oddaný tradicionalismus, nadšení husitské a slovanské, silný sklon k reflexi, elegické pojetí života a idylické záliby spojují O. Červinku se Sv. Čechem. Osobitým talentem mezi básníky z kruhu Čechova byl jediný Ladislav Q1ŮS (* 1846 v Čáslavi, po dlouhá léta advokát v Přelouči, t r. 1913 v Černošicích). Básnické počátky Quisovy, shrnuté do sbírky veršů Z ruchu (1872), neseny jsou nadšením slovanským, vlasteneckou rétorikou a sentimentální erotikou; namnoze jeví se tu Quis jako pokračovatel básnické tradice Nerudovy, ačkoliv i souvislost se Svat. Čechem jest zřejmá. Později se věnoval v duchu Čelakovského i Erbenově podrobnému studiu básnictví lidového a napsal řadu velice zdařilých, břitkých a úsečných, plas 346