několika kulturních vrstev rytířský středověk, vystoupil mladý mistr prózy novoromantické. Další Zeyerovy obnovené obrazy jsou zahrnuty do sbírek: Báje Sošany (1880), Stratonika a jiné povídky (1884), Obnovené obrazy (1894) ; samostatně vyšly: japonský příběh lásky v přísné jednotě prostředí a slohu Gompači a Komurasaki (1884), středověká legenda klášterní Sestra Paskalina (1887), humorný obrázek českého staromódního maloměsta Rokoko (1887), staroirská mystická legenda upravená pro mládež Maeldunova výprava (1896) a mohutný ohlas severské Njálssagy V soumraku bohů (1895). Tu postupně prodělává Zeyer vývoj k zjednodušení a hospodárnému omezení motivů; soustřeďuje se na jeden děj, účelně položený do přesného ovzduší dobového a kulturního; stále mocný vliv měly: na Zeyera jeho předlohy a studia, jejichž ozvu k podával tu s větší, tu s menší volností. Nejlepší z jeho novelistických prací se mohou vyrovnati vzorným novelám světovým: postihujíce i nejexotičtější prostředí do posledních polotónů náladových, kladou přece hlavní důraz na dramatické vystupňování a. plné epické podání děje, jenž sám sebou odhaluje charaktery, pravidelně nevšední. Nikdy tu nechybí ústřední bod dějový, kolem něhož se vše otáčí a jenž má v sobě vždy něco neobyčejného; do vyšší oblasti uměleckého zájmu povznáší Zeyerovy novely jejich sytá řeč, hned vášnivě rytmovaná, hned hrající jemnou hudbou lyrickou. V mužném věku dostoupil však Zeyer moderního románu psychologického, v němž zevní příběhy, romanticky volené a seskupené, spolupracují na duševním vývoji hlavního hrdiny, reka ma~né touhy, zhroucené lásky, bolestné víry. Román Cecha v Rímě, Jan Maria Plojhar (z 1. 1887-1888, uveř. v »Lumíru« 1888, kn. 1891), i román Slováka v Paříži, Dům u tonoucí hvězdy (uveř.v »Květech« 1894, kn. 1897) , rozvíjejí své dušezpytné děje v náladově intensivním prostředí krajinném i společenském. Ač v obou dílech běží o osud individuální, cítí jeho nositelé ve své hrudi, neodvratně zasvěcené zmaru, tíhu národního osudu a tím se jak romantik Plojhar, tak dekadent Rojko povznášejí k výši typické; nikoli dějově, ale psychologicky přijali oba mnoho nejosobnějších rysů od svého tvůrce. V »Janu MariPlojharu« stanulo výpravné a psychologické umění Zeyerovo na vrcholu, kdežto v »Domě u tonoucí hvězdy« jest patrný horečný chvat improvisace, který se sourodě pojí 361