k dokumentární bezprostřednosti sebeobnažující zpovědi ze soumraku století. Závěrem uměleckého vývoje Zeyera-prozaika jest jeho definitivní obrat k legendě; nyní v ní převládá úmyslný primitivismus, posléze v duchu lidové zbožnosti východní. Tu následují Tři legendy o krucifixu (1895) s látkou pražsky pobělohorskou, toledskou a slovenskou, cyklický soubor středověkého podání o Madonně Zahrada marianská (1897 a 1898), Kristina zázračná (1898) a drobnější Aleksej, člověk boží (1899). Kromě beletrie napsal Zeyer jen málo; důležité jsou předmluvy k některým pracím, jež kromě stesku do nepřízně obecenstva i kritiky často prozrazují prameny inspirace Zeyerovy. V úvodě ke »Karolinské epopeji« podává Zeyer své názory o podstatě epiky, ve věnování »Doni Sanči« se hrdě hlásí ke svým vzorům dramatickým, v úvodním výkladu ke komedii »Bratři« objasňuje postup svého tvoření. Jako v životě, byl Julius Z""eyer také v literatuře důsledným a pyšným samotářem. Jeho romantismus byl podmíněn již plemenným původem, tkvěl v samé povaze básníkově, byl živen obsáhlou četbou světové poesie i nevšedními studiemi literárními, uměleckými, filosofickými i nábožen· skými a podporován cestami na východě i na západě. Tento romantismus nebyl pouze odlišný od veškeré soudobé literatury české, ale i ode všeho, co se kdy v Čechách nazývalo. romantikou; pouze kult starodávného, domněle lidového podání epického a těžká historická elegičnost, ozývající se u Máchy, byly mu blízky. Přijal z romantiky francouzské syté bohatství barev a obrazů, hýřivý exotismus, smyslné pojetí pozemské lásky; naučil se od anglických praeraffaelistů, kteří byli zároveň malíři i básníky, zbožné legendárnosti, zálibě pro gotické katolictví a d_okonalé rytířství; včetlse pozorně <;Io středověké i národní epiky, do církevních legend, do východních tradic náboženských i povídkových; podepřel bujnou a žhavou fantasidůkladnými studiemi. V tomto exotickém a romantickém světě však v zralé době básníkově a v nejlepších jeho pracích za symboly tak pestrými ukryt.a je osobní filosofie metafysická. Zeyer byl ryzí idealista nábožensky založený, jeho duše vždy znovu toužila po Absolutnu, po Bohu, nazývaném řečí různých náboženství a filosofických nauk, nejčastěji mluvQtl, 362