sociální, soucit s tr:pícími a s utlačenci a tu se povznáší básník od leopardiovského zoufání k společenské naději v blížící se spravedlnost a humanitu. Silné jest i jeho cítění národní; věří pevně v budoucnost národa, hrdě velebí český jazyk, inspiruje se národními dějinami, opěvuje Prahu minulou i přítomnou; nadšení slovanského však nezná, sympatisuje ze Slovanů pouze s Poláky. Erotické sbírky Vrchlického jeví vzestup od abstraktních chmur mladistvých, jež zaléhají do Snů o štěsti (1876), k jásavému milostnému opojení srdce a smyslů ve sbírkách Eklogy a písně (1880) a Poutí k Eldoradu (1882); v zasmušilé periodě 90. let zní i erotika Oken v bouři (1894) ponuře a trpce; pohrobně vyšla sbírka pozdní erotiky 1. 90. Kvítí Perdity (1930), poutající se k novému přátelsko-milostnému vztahu, prodšenému vděčnou oddaností. Básně, opěvující intimní štěstí s ženou a dětmi a ustavující souběžně s důvěrnou lyrikou Heydukovou a Sládkovou poesii rodinného domova u nás, vložil Vrchlický do přečetných knih smíšeného obsahu lyrického, které mají často také vložená čísla epická i mnoho reflexivního živlu. Z nich umělecky nejhodnotnější jsou tyto: Rok na jihu (1878) s dojmy italskými a kniha jasné životní pohody, Co život dal (1883); zachmuřený obzor prozrazují Hořká jádra (1889) ; cyklus úchvatných elegií náhrobních, posvěcených památce Kl. Kalašové, E morta (1889) ; po rodinné katastrofě vznikly a jí jsou prosyceny : Než zmlknu docela (1895), Překročen zenit (1899) a j. Počátkem nového století se básník propracovává k oduševnělé rovnováze ve sbírkách: Rok básníkův (1900), Zamberské zvony a jiné básně (1901), elegiích to na smrt básníkova přítele Ed. Alberta, Duše mímosa (1903) a j.; posléze vzniká kniha zralého a vítězného panteismu Strom života (1909), za níž následoval těsně před onemocněním Meč Damoklův (1912) s děsivým tušením životní katastrofy. Zvláštní skupinu v lyrice Vrchlického tvoří několik knih, v nichž úmyslně umělá a složitá stránka formální se klade proti lyrickému neb meditativnímu obsahu na místo první. Tu se Vrchlický ukázal pyšným a svrchovaným mistrem formy básnické a postavil na odiv své veršové umění i v nejtěžších a nejbravurnějších útvarech verše, sloky a rýmu. Nejvíce a nejšťastněji pěstuje sonet, do něhož vtěsnal velmi bohatý obsah reflexivní. Zvláštností Vrchlického jsou stručné podobiznové charakteristiky myslitelů, básní 366