Karla IV. se sporou charakteristikou, vtipnou zápletkou a svěží dobovou malbou, opředená jasným humorem; a hravě zápletková Rabínská moudrost (prov. i oto 1886) z pražského židovského města v době Rudolfově. Antické látky zpracovávají: mytologická truchlohra Smrt Odyssea (prov. 1882, oto 1887) ; velká trilogie z řeckého cyklu heroického Hippodamie, vzniknuvší v 1. 1883-1890, počínajíc posledním svým článkem; celek složený ze tří částí: Námluvy Pelopovy, Smír Tantalův a Smrt Hippodamie, tvoří s hudbou Fibichovou melodram. Dále komedie V sudě Diogenově (prov. a oto 1883) z doby Alexandra Vel.; Pomsta Catullova (prov. a oto 1887) z antického Říma: Midasov'IJ uši (prov. a oto 1890) ze starořecké pověsti mytické; a pokus o moderní komedii v rouše antickém V uchu D,tonysově (prov. i oto 1900) ze života na starověké Sicílii. Rozklad antiky křesťanstvím předvádí tragedie Julian Apostata (prov. i oto 1885) a z milostného života v papežském A vignoně, kupícího se 'kolem Petrarcy,čellpá Soud lásky (prov. 1887, oto 1886). Dramaticky zpracoval Vrchlický i látky biblické, anglické, španělské a vlašské. K dramatům se druží hojná libreta k operám, k oratoriím (k Dvořákově Sv. Ludmile, 1887), k výpravným hrám atp. Nejskromnější počtem v literárním díle Vrchlického jest novelistická pró~a; po mladické povídce z r. 1873 ve slohu ješt~dských prací K. Světlé, Prodavač biblí (knižně až 1912), sáhl k peru novelistovu hojněji až v létech 80. Jeho próza obsahuje tři svazky drobnějších prací: Povídky ironické a sentimentální (1886), Barevné střepy (1887) a Nové barevné střepy (1892) i konversační román marné lásky a temného fatalismu Loutky (1908). Povídkové práce Vrchlického jsou menší měrou novely v pravém slova smyslu, než důmyslně vykombinované a pečlivě provedené důkazy určitých tesí, které v závěru práce vyniknou pra videlně jako ostré pointy. . Jaroslav Vrchlický vynikl též jako literární kritik a essayista. Neobyčejné jeho vědomosti v oboru světové literatury, hlavně v básnictví národů románských, schopnost charakteristiky, zejména cestou analogie, jemný smysl pro stránku formální vedly ho k tomu, aby se stal vykládajícím a popisným kritikem světového písemnictví u nás. J. Vrchlický, leckdy blízký kritice životopisné, jindy však impresionismu kritickému, nesoudí, nehledá pravidel, nepodává filosofii literatu,ry, nýbrž slovem hojným, sytým 369