(1888) přistupuje k reflexivním básním s týmž krajinným pozadím cyklus starokřesťanských legend, podobně jako v knize Jasem a šerem (1893). Karel Kučera (* 1854 v Luštěnicích u Ml. Boleslavě, t 1915 jako profesor výslužník v Dašicích u Pardubic) přimkl se k Vrchlickému zlomkovitou technikou reflexivní epiky, jíž jako historik z povolání dovedl dáti dějinný, kulturně sytý kolorit. Svědčí o tom dvě sbírky: Básně (1883) a Zapadlé hvězdy (1890). Překladatelskou svou činnost zasvětil hl. H. lbsenovi, o němž r. 1883 otiskl ve »Světozoru« informační studii a z něhož přel. veršem »Básně« (1899), »Branda« (1908) a »Peera Gynta« (1913 a prózou »Rosmersholm« (1898) i »Stavitele Solnessa« (1899). Ot. Mokrému a K. Kučerovi se podobá přední zástupce almanachu »Máj« z r. 1878, stojící pod přímým vlivem časných knih Vrchlického a zvl. jeho »Poesie francouzské nové doby« (1877), František Kvapil (* 1855 ve ~herách, t 1925 na Kr. Vinohradech). Jako O. Mokrý přilnul k barvitým básníkům polským a též v původním tvoření podlehl jejich vlivům, takže bývá ne neprávem nazýván »epigonem polské romantiky«. Překládal z Mickiewicze, ze Slowackého, z Krasiňského, z Asnyka, z K. Przerwy-Tetmajera; doplňuje je antologie trojdílné Polské moderní poesie (1922, 1925 a 1933). Původní jeho poesie tíhne hlavně k širokému popisu a epickému probouzení minulosti; také některé genrové obrázky mají teplo skutečnosti; zato jeho důvěrná a tklivá lyrika jest převahou konvenční. Hlavní sbírky Fr. Kvapila jsou: Zpěvy knížecí (1883 a nové rozmn. vyd. 1897) na látkovém základě ruských bylin; drobné genry ve formě znělky Z výstavních táček (1891), dva sešity dum národně politických Zalmy přítomnosti a Bělohorské melodie (obě 1918). ~ivotopisné a literárně historické stati, posvěcené hlavně horlivě propagandě vzájemnosti českopolské, shrnul do· tří sbírek, Zeny a milenky slovanských básníku (1893), Zivotem k ideálu (1900), Modré ostrovy (1926). U jiné skupiny žáků a přátel Vrchlického však došel živého ohlasu myšlenkový obsah jeho básní reflexivních: hluboký světobol, sklánějící se v účasti a slitování k utrpení vesmíru a vyznívající vřelou humanitou, touha po mravní i společenské obrodě lidstva, někdy i úsilí po vyproštění z náboženských krisí století skeptického. K lyrikům této skupiny patří vedle hanáckého veršovce a _ překladatele 375