jich umělecký pozdější růst v 90. letech a v novém století jest souběžný s rozvojem českého realismu dramatic'kého, obracejícího se od zevnějšku do duše. Divadelní kritika pražská let osmdesátých měla ráz eklektický; nechybělo jí duchů vzdělaných, avšak nedostávalo se jí takových kritických charakterů,; jakými byl v předcházejícím období J. Neruda a'Jos. Durdík; brzy s křesla referentského zmizel i zkušený Em. Bozděch. Kritikové her Nár. divadla byli většinou zpravodajové nepevného stanoviska: Fr. Zákrejs, který hned ustupoval zálibám průměrného obecenstva, hned upadal v plané moralisování, eklektik širokého obzoru Jar. Vrchlický; V. V. Zel~n.ý, význačnější však v kritice hudební, a Jan Lier, milovník jevištní rutiny francouzské. M. A. Šimáček, Gustav Jaroš, Jindř. Vodák připravovali důsledně půdu pro realismus na pražském divadle a otřásali utkvěl~mi zásadami dramatu klasického. Na konci tohoto období bylo patrno, že Praha nevystačí s jediným stálým divadlem činoherním, nýbrž že v zájmu zdravé soutěže bude třeba několika jevišť, řízených jinÝmi zásadami, než jakými se spravovalo oficiální a tím i konservativní Národní divadlo; proto mluvčí divadelní reformy pražské usilovali o druhou scénu. Na venkově byly nositelkami divadelního života i nadále společnosti kočovné, z nichž některé se připoutávaly trvaleji k pevnému místu, zvl. k Plzni a k Brnu. V Brně došlo zásluhou »Družstva Národního divadla« ke zřízení stálého divadla (na Veveří uL), kde zahájena představení Kolarovou »Magelonou« r. 1884. Na brněnském činoherním jevišti vyrostlo pro Nár. divadlo pražské mnoho vynikajících sil hereckých, ale pro vývoj dramatického básnictví české divadlo brněnské před r. 1918 význam nemělo. Životu divadelnírnupo stránce literární, scénické i organisační sloužily časopisy divadelní; z nich Česká Thalia (1887-1892), redigovaná Janem Ladeckým, živě spolupracovala na obratu k realismu dramatickému. Jako v epice a lyrice ovládá též v dramatické tvorbě české 80. let básnický eklekticismus pozdně romantický, se silným sklonem k rétorice a k přeplněné dekoračnosti. Také drama českých kosmopolitů uniká skutečnosti a přítomnosti do historické dálky a exotické ciziny, bez hlubšího vztahu k některé době a beze smyslu pro velké hybné 383