stav, výstižná malba životního prostředí tu velmi obratně zakrývá násilně navazovaný děj dramatický. Uvedením živlu lidového a diskuse o časových otázkách i živou kresbou figur přispěl k proniknutí realismu v českém dramatě, ač byl vlastně romantikem v intenci, v osnově i v psychologii. K II. vydání »první dělnické hry české«, »Dramatu čtyř chudých stěn«, připojil úvodem stať Na okraje mých dramat) v níž nejen přehlíží svůj dramatický vývoj, ale podává též kus konfese. Od eklektického dramatu dekoračního i od zpožděné romantické truchlohry vedl takto vývoj k drobnomalbě realistické hry, k genrovému scénování barvité skutečnosti a odtud nesměle k opravdovému dušezpytnému dramatu ideového plánu; nikdo neproběhl celÝm tím kruhem tak jako dramaturg Národního divadla Ladislav stroupežnický (nar. 1850 v Cerhovicích u Písku, zemřel 1892 v Praze). Stroupežnický, jenž napsal také řadu humoristických povídek a kreseb, uvedl se na scénu bezvýznamnÝmi veselohrami. V několika rozmarných genrech realistických s látkami ze XVI. a XVII. věku, Zvíkovský rarášek (1883), Paní mincmistrová (1885), V panském čeledníku (1886) a Sirotčí peníze (1887), se pokusil podrobnou kresbou archaistického prostředí a pečlivou dobovou barvou zakrýti nedostatek dramatické invence a povzneseného humoru. Oživuje selský lidový svět na rodném Písecku, rozbíraje důmyslně »furiantství« jako čelný rys v povaze svých 'krajanů, dovedl v Našich furiantech (1887) kolem chudičké dramatické zápletky seskupiti pestrý dav rázovitých figur venkovských, malebný vír živých výjevů a překvapující spoustu humoristických jednotlivostí. Stroupežnický se však nezastavil u tohoto náběhu a uvědoměle postupoval k realistickému dramatu, jež by mělo jednotný děj a promyšlenou ideu. Obě následující hry z venkovského života Václav Hrobčický z Hrobčic (1888) s drastickou srážkou feudálního panstva a tvrdohlavého sedláka v popředí a proti selské politice satiricky zaostřený Vojtěch Žák, výtečník (1890) zůstávají ještě za cílem. Zato poslední práce Stroupežnického Na Valdštejnské šachtě (1893) ukazuje jasně, kam autor její mířil; od sociálního, rázovitě i pečlivě provedeného prostředí se odráží nesporně tragická postava zajímavého reka idealisty-objevitele, obelstě,ného poměry, jehož osud není pouhou slepou náhodou, nýbrž výsledkem srážky mocné ideje s nelítostnou skutečností. 385