Františka Karasa (1876-1931) vynikají nad nehluboké obrazy husitské a pobělohorské, na př. Do čtyř artikulů (1915), Valdštýnův tábor (1923) a četné jiné jen letopisy moravské, zvl. Valašská vojna (1917). Historickou prózu na Moravě přivedl na vyšší stupeň rožnovský rodák, potomek valašských vojvodů, Čeněk Kramoliš (nar. 1862). V rozměrných kronikách svého kraje hl. ze stol. XVll. a XVIII. pokusil se spojiti národopisnou životnost s dějinnou autentičností. Význam jeho valašských letopisů spočívá v krajové trilogii o Valaších jako obráncích hranic: Strážcové hor (13. stol., 1905), Rychtář Soman (17. stoL, 1934), Hraničářští hrdinové (18. stol., 1937), v trilogii tří valašských rebelií v prvé polovině 18. stol.: Bratři Doliňaci (1894), Valašská vojna (1934) a v třídílném románě Vězením a vyhnanstvím (1934). Z období třicetileté války jest hranický dvojdílný román Za bouře a blesků (1932). Z rodinných v2Jpomínek a z obrozenského ovzduší na Rožnc;>vsku vyvážena je teplá něha Moravské babičky (1926). František Josef Čečetka (1871-1942) postoupil od povídek burleskního podání k románovým kronikám Petr Brandl (1922) a Valdštejn (1924) a k mnohosvazkovým skladbám, z nichž námětovou osobitost nalezl v napoleonské trilogiOrlové velké armády (1928 a 1929). Rovněž z rozsáhlé činnosti knihovníka Národního musea Václava Řezníčka (1861-1924), životopisce Vavákova, Palackého a Havlíčkova a kronikáře událostí bělohorských, došla obliby bohatá a barvitá snůška kulturního a společenského života v obrozenecké Praze o 8 dílech Naše zlatá matička (1923 -1925). Novelistika a román ze života venkovského. Těsně k historickému povídkářství se řadí novelistika a román ze života venkovského. Také zde živel naukový podporoval práci slovesnou a naplňoval ji životem hutnějším a vlivem národopisu převládaly v povídkách lidu venkovského realistické prvky dříve než v novelistice ostatní. Toho dokladem je dílo B. Němcové, která svými národopisnými zálibami stojí ještě v západoevropské romantice. Ovlivněni reformními snahami sociálními Mladého Německa, studují duši lidu V. Hálek a K. Světlá s pronikavým smyslem pro rysy význačné a povahy nevšední, ačkoliv do skutečnosti lidové vnášeli osobní záliby a tendence doby. Spisovatelé v čele s Fr. Pravdou kárali s uvědomělým konservativismem v lidu odklon od forem nábožensko mravní tradice. 398