rozšířily jeho obzor životní. Herites vyšel od feuilletonistiky a drobnokresby, v níž dosáhl prvních úspěchů; po mladických a rozmarných A'tabeskách a kresbách (1890 a 1883 ve 2 díl.) následovala sbírka rázovitých charakteristik Z mého herbáře (1882), skrytých za alegoriemi květin, dále ostře tendenční feuilletony hlavně vlasteneckého ducha Psáno pod čáru (1885 a 1886 ve 2 díl.). V pozdějších letech převládá i v knihách causerií nad humorem sentimentálnost, resignace, soustrázeň, temenící z věrné víry v božské jádro člověka i chybujícího: Vrásky duše (1897), Na niti humoru (1898), Nálady a zátiší (1901) a Botanická pohádka (1907). Výše než jeho oblíbené rozmarné humoresky stojí některé náběhy k analyse mravních vztahů venkovského města ve formě téměř románové, většinou chmurného rázu: Za dědictvím (1883), Tajemství strýce Josefa (1885, hluboká psychologie stavu lékárnického, v němž Herites tkví rodem i povahou), Maloměstské humoresky (1885 a 1886 ve 2 sv.), Tři cesty (1892), Ze starých časů (1888), Bůh v lidu (1897, rázovitý to pokus o proniknutí náboženských názorů lidových) a j. Do románové rozlohy se rozrostly Heritesovy práce: Jan Přibyl (1887), kronika národních i společenských zápasů ve Slezsku; Měšťanská šlechta (1896); Křemen a hlína (1909), příběh rodinného rozvratu podmíněného národním rozdílem manželů, a Pozlátko (1920), chmurná románová analysa úřednické bídy. Přátelství s J. Zeyerem a O. Mokrým a společný pobyt ve Vodňanech zachycují Vodňanské vzpomínky (1904). Všestrannější a oslnivější než Herites jest jiný představitel genrového obrazu společenského v 80. letech, rovněž ze skupiny »Lumíra«, Jan Lier (* 1852 v Kutné Hoře, t 1917 v Praze), dlouholetý knihovník »Průmyslové jednoty«. Také Jan Lier, horlivý kritik divadelní a zvláště výtvarný, dobyl prvních úspěchů jako feuilletonista; psal-li však nesložitý a sentimentální Fr. Herites pod č~ru pro lid, obracel se široce vzdělaný, značně zcestovalý, západní technikou a uměleckou kulturou nasycený Jan Lier ve svých causeriích, sršících vtipem a ironií, hlavně k vzdělanstvu. Jeho skvělé Feuilletony (1885-1889) jsou řadou útočných kritik naší společnosti a vzdělanosti, a duchaplnou, ač výslovně jednostrannou uměleckou kronikou. Tím, že se důsledně a plně vzdávají hře rozmaru a temperamentu, že se rozhodují pro čistý esteticismus, domýšlejí zásady »Lumíra« a zname 416