stupňuje, přibývá nově silný zásah literatury ruské i písemnictví severského a anglo-amerického. Pozornost se obrací k otázkám sociálně etickým, ke kritice zřízení a mravů, k pokusům o přerod společenský; živé zálibě se těší díla, kde tato problematika jest podložena odvážným, naturalistickým líčením narušeného a rozkládajícího se kolektiva nebo dušezkumnou analysou složitých individuí moderních: naturalistický román mravoličný a psychologický s obdobným dramatem stojí v popředí kritického i čtenářského zájmu. Z francouzských lyriků, uvedených k nám Jar. Vrchlickým a jeho školou, pozbýval V.~Hugo postupně půdy; zato zesiloval vliv Ch. Baudelaira, který psychologicky i obrazově působil rozhodně na vytvoření české lyriky dekadentní. S ním současně a sourodě pronikali do české lyriky básníci školy symbolické, hlavně Paul Verlaine a Jean Moréas, M. Maeterlinck a E. Verhaeren, učíce hudebnosti verše a smyslu pro odstín v náladě i ve výraze. Obliby získával si i pěvec pracující a demokratické Unie W. Whitman svými volnými rytmy. Kdežto v důvěrné a tvořivě působivé znalosti lyriky francouzské zachovávalo české písemnictví málem stejný krok s její vlast~, pozdil se ohlas velké výpravné prózy francouzské na naší půdě více než o dvě generace a ani pak nedošla skvělá románová díla Balzacova, Stendhalova a G. Flauberta zdaleka onoho zvuku, jakého se dostalo mladším psychologickým realistům románu ruského. Zato francouzskému románovému naturalismu, hlavně Zolovu a Maupassantovu, věnována vydatná pozornost čtenářů, kritiků i napodobujících spisov~telů. Zároveň však uváděni k nám také ti ponaturalističtí a protinaturalističtí mistři novodobé prózy francouzské, kteří vychovávali k duchovosti náboženské, mravní neb národní, jako P. Bourget, E. Rod a M. Barres. Ruku v ruce s nimi pronikali k nám též jejich následovníci z literatur jiných, u nás ostatně těžko se udomácňujících: Oscar Wilde a Gabriel ď Annunzio. Nově, avšak s neočekávanou průbojností pronikal vliv francouzské literární kritiky. Oba mistři positivistické duchovědy, H. Taine a Em. Renan, učící novému pojetí dějin a kultury, vstoupili do Čech trvaleji teprve po své smrti, ale pak tu našli horlivé i významné vyznavače. S nimi současně, ale pomalu nabývalo půdy u nás také sociální a 28 - Arne Novák: Stručné dějiny literatury české. 429