stejně silně i v časovém úseku poválečném, kdy teprve doceněn jako básník podvědoma. V té příčině byl v 1. 90. i v desetiletí následujícím zastiňován duchem formátu nepoměrně skromnějšího, poněmčeným Polákem Stan. Przybyszewským, odhalitelem pudových srázů v »nahé« duši lidské, ovládané skoro jen pohlavností, zločinnou touhou po revoluci i děsem před smrtí. Jeho obliba v okruhu »Moderní revue« daleko přesáhla známost daleko závažnějších mistrů polské prózy, na př. Reymonta neb Zeromského. Vůbec mimo román ruský neměly literatury slovanské, zvláště také Slovanů balkánských, u nás v tomto období důraznějšího ohlasu. V nebývalém rozsahu a s neznámou dotud intensitou byli čteni a studováni také u nás spisovatelé severští. 'Jména a některá starší díla obou mohutných předáků a názorových protinožců, Bjornstjerne Bjornsona a Henrika Ibsena, byla u nás sice známa již od doby Nerudovy, avšak teprve v období a v duchu kritického realismu oceněn jejich· pravý význam; nejprve společenská jejich kritika i reformní neohroženost, později také básnické umění Ibsenovo, v podstatě odvážně typisující, ano symbolisující. Z ostatních severských spisovatelů měli dva dánští dušezkumní mistři intimní analysy, J. P. Jacobsen a Herm. Bang, vliv na vytváření české prózy impresionistické; Nor Arne Garborg spolupracoval při ustavení dekadentního typu i u nás a jeho mladší krajan Knut Hamsun mimo to také při básnickém pochopení pudového člověka v rámci živelné přírody. Casově pozdější jest působení obou protilehlých klasiků literatury švédské: jak Aug. Strindberg, tkvějící kořeny úplně v naturalismu, tak protinaturalistická novoromantička Selma Lagerlofová byli prožiti teprve tehdy, když u nás nové směr~ rozkládaly naturalismus i impresionismus. Takto přicházely ze všech koutů Evropy do Cech myšlenkové a literární podněty, způsobilé přetvořiti a namnoze i obroditi duševní život národní na rozhraní dvou století. Rubem namnoze osudným tohoto přívalu cizí látky duchovní a slovesné byla nastalá lhostejnost k domácí tradici. Když však uzráli i nejútočnější z novotářských bouřliváků, snažili se většinou navázati na zpřetrhanou souvislost a hledati své předchůdce, ba duševní bratry mezi těmi, jimž je byl radikalismus odbojné mladosti odcizil. Macharův uvědomělý návrat k českým básníkům období předlumírovského, Sovovo dodatečné přilnutí k umělecké 431