zosobňovali Vrchlický a Sládek, se opakují v rozestavení duchů do dvou táborů; v jednom stojí v čele Sova s Bře~ zinou a vedle nich Karásek, Neumann, Theer, v druhém se k Dykovi a Hlaváčkovi druží Toman, Šrámek, Gellner. Lyrika, rozvitá v tomto tvarovém bohatství, vyslovuje celou náplň ducha lidského a zvláště českého: básnictví náboženské a metafysické dovedeno teprve nyní k vrcholu hlavně Březinou a Theerem; po Macharovi a Bezručovi dali Dyk, Theer a Toman nové útvary poesii vlastenecké; citově zabarvená myšlenka sociálního přerodu se projevila u Machara, Bezruče, Sovy, Neumanna v podobě invektivní, u Sovy a Březiny v útvaru utopického vidění, u Tomana a Šrámka ve zhuštěné zkratce baladické; Sova, Theer, Toman, Fischer vlili nový oheň do lyriky erotické; v satiře politické i literární pokračoval Dyk s úspěchem na dráze Macharově. Slohově doznala literatura česká od 90. let změn velmi podstatných. Proti uhlazené zdobnosti, řečnické účinnosti, jmenovitě pak proti tradiční volbě hotových forem veršových s virtuositou slok a rýmů postavena v období realistickém přirozená prostota výrazu až prozaického a střízlivost i hospodárnost slova co nejpřiléhavějšího; rým zdůrazňován mnohem méně a souvislá intonační vlna rozrušena zdůrazněním cesury. J. S. Machar a v jeho stopách P. Bezruč i V. Dyk zašli tu nejdále od poetické prakse lumírovců. Později obrácen zřetel jinam: dbáno úzkostlivě významového odstínu, v metafoře přihlíženo ke krajní důslednosti, obrazy a epiteta podrobeny přísnému výběru. To zasáhlo nejen veršovanou poesii, nýbrž stejnou měrou i výpravnou, někdy také essayistickou prózu. Nejosobitějším výrazovým pr:ostředkem se stal symbolické škole básnické verš volný jako protiklad stroze pravidelného metra lumírovců a zároveň jako nositel nového patosu; oposicí proti převaze jambu ve škole Vrchlického bylo i zdůrazňování daktylů a záliba v daktylotrochejských řadách. To shledáváme u všech pěstitelů volného verše, u Březiny jako u Sovy, u Neumanna jako u Theera. Volný verš ovládal pak v různých a složitých obměnách českou poesii daleko za časovou hranici, omezující toto období. Organisace českého duševního života. Vývoj publicistiky. V obrodě českého duševního života, která má záklacfuí význam i pro literární historii, rozeznáváme tři fáze: fázi vědeckou, sociálně-politickou a literární. 436