společenský život veřejný, na otázku sociální, školství a literaturu. V Masarykovi měl »Čas« a jeho směr, dosti případně nazvaný »realismem«, svého duchovního vůdce, v J. Herbenovi schopného novináře a v J. S. Macharovi skvělého feuilletonistu a neohroženého polemika. Literárně se klonil k etickému realismu, jenž ovládal písemnictví ruské; zavrhova,l eklekticismus a formalismus směru »umění pro umění«; žádal prožitý vztah spisovatelův k dílu; přál si řešení hlavních životních otázek v románě i dramatě; kladl velikou váhu na písemnictví kritické, které u něho mělo svého mluvčího v Jindřichu Vodákovi. Vedle »Času« byla orgánem realistů především měsíční revue Naše doba (od r. 1893), redigovaná Masarykem; zde rozdmychal Machar statí o Hálkovi r. 1894 připravující se revoluci literární. Fáze politicko-sociální bývá nazývána »rpokrokovým hnutím«. Na rozhraní 80. a 90. let se ohlásil rozhodný radikalismus politický, který se vyznačoval zvláště lidovostí a nadšením státoprávním. Mládež studentská ve shodě s dorostem dělnickým se klonila zvolna k sociálnějšímu pojetí politiky a částečně si přála řešení ve smyslu sociálně-demokratického kolektivismu. Když pak se tento pokrokový dorost postavil otevřeně proti habsburské dynastii, došlo zvl. r. 1893 k otevřeným konfliktům s policií a státní mocí; ta uvalila na Prahu výjimečný stav a až v proéesu proti t. zv. »Omladině« r. 1894 podařilo se vládním orgánům persekucí zastrašiti pokrokovou mládež, v níž si student podával ruku s dělníkem. Tribunou a zároveň kronikou tohoto politického hnutí byly zprvu časopisy studentské (Časopis českého studentstva, 1889-1892 a Časopis pokrokového studentstva, od r. 1893 do r. 1896), potom několik žurnálů lidových, v nichž kolísaly sympatie mezi státoprávním radikalismem a dělnickým socialismem. Předáci pokrokového hnutí, soustředění hlavně ve straně radikálně pokrokové, založili si r. 1897 politický list Samostatnost, sloužící myšlence státní samostatnosti až do r. 1914. V této době politického i sociálního varu vznikl nový typ českého novináře, jak jej ztělesňovali na př. vůdčí osobnosti pokrokářské, Antonín Hajn (* 1868), Antonín Čížek (1865-1897), Antonín Pravoslav Veselý (1873-1904) a František Vahalík (1866-1901). S ostrou, leckdy satirickou polemikou obracel se tento typ proti současným řádům 438