Největším hásnÍkemčeského realismu byl Josef Svatopluk Machar (1864-1942). Narodil se dne 29. února 1864 z rodiny proletářské v Kolíně, mládí ztrávil v Brandýse nad Labem, a tak se odráží v jeho mladistvé lyrice hlavně klidná krajina středočeská. Po studiích v Praze a po dobrovolnické službě vojenské odešel r. 1891 do Vídně jako úředník »Ústavu pro úvěr pozemkový«; tam žil do r. 1918, udržuje styky jednak s vídeňskými Čechy, jednak s vůdci české politiky, K. Kramářem a T. G. Masarykem. Pobyt vídeňský působil hluboko na Macharovy názory politické i sociální; dal mu perspektivu dálky, odpoutal jej od malicherných poměrů pražských a otevřel pohled do rakouské politiky. Kritická stať o Hálkovi v »Naší době« r. 1894 postavila jej v čelo literární revoluce, namířené hlavně proti škole Vrchlického. Celým temperamentem se J. S. Machar družil ke skupině realistů kolem »Času«, a když se »Česká moderna« rozpadla, přešel tam úplně; tam psával pravidelně s šifrou -ty- týdenní feuilletony. V mužné době mocně naň působilo studium klasického starověku, jmenovitě vzdělanosti římské, a cesty: na Krym r. 1898 a od r. 1900 opětovně do ltalie, kde jej upoutal zvláště Řím a Neapol. Za světové války byl vězněn, po převatu, o nějž se politicky zasloužil, opustil Vídeň a byl v 1. 1919-1924 gener. inspektorem československé armády; v tomto úřadě se staral hlavně o mravní a kulturní výchovu vojska. Zemřel 17. března 1942 v Praze. Básnické začátky Macharovy sahají do r. 1882, kdy s pseudonymem Antonína Rouska otiskl v »Světozoru« »Zimní kosmickou píseň«, psanou po způsobu Nerudově. V první knize Confiteor (1887) podává lyrický deník moderní erotiky, nervosní, otrávené spleenem, ironií a skepsí; citová opravdovost, bystré pohlížení do nespokojené současné doby, odložení konvenčních masek básnických charakterisují již zde Machara právě jako stručná, jadrná, soustředěná dikce. Literárně jej vyznačuje odklon od poesie Vrchlického k Nerudovi, ale i k Heinovi, Mussetovi a Lermontovovi. Sbírka Bez názvu (1889) se v oddílech »My« a »Lidé« ponořuje do psychologie celé generace s prvními náběhy k sociální kritice. Třetí kniha lyriky (1892) vyjasňuje se v »Poslední pohádce«, připsané nevěstě a ženě, v harmonickou lyriku vyrovnaného štěstí. Později (18991901) shrnul Machar první své lyrické knihy v trojdílný Confiteor I. II. III. čtyři knihy sonetů [1903; »Letní sone 29 - Arne Novák: Stručné qějiny lit~r(ltury české. 445