dější knihy Vteřiny (1905), Krůpěje (1915) a Na křižovatkách (1927). Sbírky 1893-1896 (1897) a Golgatha (1901) přinášejí nově několik obrazů z dějin lidstva a napovídají tak nejen antickou epiku Macharovu, nýbrž i příští cyklus »Svědomím věků«. Antice, na niž se dívá s hlediska Nietzschova kultu rozumu a síly, věnovány jsou knihy V záři hellenského slunce (1906) a Jed z Judey (1906). V nich přes Čínu, Palestinu, Babylonii, Egypt a Persii dospívá až do Hellady a Říma; v císařském Římě vidí vrchol vývoje lidské kultury, kterou rozložilo křesťanství. Stále buduje na zá1}ladním protikladu antické radosti a křesťanského popření smyslů; proto mu nejvíce vděčných motivů přináší rozklad římského Imperia křesťanským řádem, kdežto vlastní duchovní vůdce řecké antiky opomíjí a postupný přechod antiky v křesťanství neuznává. Jako opožděný dědic romantické ideje cyklické pokouší se zveršovati ve zdánlivě objektivních knihách celý historický vývoj lidstva, ženoucího se »spirálou vířivou prostorem bez hranic«, tak jako se o to pokusil ve stopách V. Huga Vrchlický svými »zlomky epopeje«. Na »Jed z Judey« navazuje svazek obrazů z barbarského a církevního středověku Barbaři (1911), pak následuje umělecká a politická kronika vlašské renesance Pohanské plameny (1911), historie české a německé reformace a protireformace Apoštolové (1911), oslava francouzské Revoluce Oni (1921) a doby a osobnosti Napoleonovy On (1921; obě knihy sloučeny s názvem »Rokyza století«). Posléze přibyly ještě obrázky ze stol. XIX. Krůčky dějin (1926) a úryvky ze světové vál1ky Kam to spěje? (1926). Plán, v podstatě romantický, příčil se celé osobnosti Macharově; a tak vedle plastických evokací minulosti a vedle čísel česky osobitého pohledu do dějin jest v knihách mnoho suché didakse . i veršované povrchnosti. Soubě~ně s Macharovou tvorbou veršovou postupuje jeho próza; její výraz je spíše plastický a epigramatický než malebně a výpravně rozvitý. Knihy Stará prósa (1903) a Hrst beletrie (1905) shrnují novelistické náčrtky, skizzy a malé povídky, vesměs ostře, nejednou satiricky zaostřené. Velmi hojné jsou Macharovy feuilletony, jež otiskoval v »Čase« pod šifrou -by-o Nepatrné příběhy životní, společenské a politické události, kronika veřejného a kulturního ruchu ve Vídni, mžitkové fotografie z ulice, z vlaku, z parlamentu, vzpominky na cesty a pobyt v nemocnici či ve 447