nickou, od r. 1891 u poštovního ředitelství v Brně, kde setrval do pensionování r. 1927. Místecko, Těšínsko, rodné Opavsko, moravskoslezské Beskydy, Ostravsko byly cílem jeho služebních a především hojných turistických a prázdninových cest; žije v Brně, ale často pobývá v Brance u Opavy a v Kostelci na Hané, kde ztrávil valnou část doby německé okupace v 1. 1939-1945. Po osvobození byl r. 1945 jmenován národním umělcem. Důvěrné své osudy dovedl před veřejností ukrýti a také na náhlou proslulost odpovídal žárlivý strážce pseudonymu útěkem před lidmi a hlavně před literáty. Z bezvýznamných prvotin Bezručových vyšla tiskem jen brněnská drobnokresba Studie z Oafé Lustig s pseudonymem Ratibor Suk r. 1889 v Herrmannově »Švandovi dudáku«; pak psal Petr Bezruč stále veršem. Od února 189se poča!y s pseudonymem Petr Bezruč objevovati v »Besedá ch Casu« básně jak objektivisační, tak i intimní. Z nich bylo v »Knihovničce Času« sestaveno r. 1903 Slezské čí8lo o 31 kuse, kde byly již -čelné skladby Bezručovy. Vydání za vydáním poesie Be~ručova narůstala: Slezské písně (1909) obsahují 45 čísel a dodatkem 6 čísel, vydání z r. 1930 obsahuje již 80 kusů. R. 1930 přibyla v samosta.tném knižním svazečku mistrovská skladba stařecké elegie Stužkonoska modrá, kdežto cykly Písničky z Gruně a zvl. symbolický Herbář zůstaly nedokončeny. V několika publikacích jsou shrnuty příležitostné veršované pokusy Bezručovy; improvisační zběžnost a formální neurovnanost těchto hříček se příkře odrážejí od přísné stylistické kázně autora »Slezských písní«. Pro poznání vlastenecko-regionaJi.stických, jazykově puristických a stoicky mudrckých názorů »starého ještěra« jsou poučné publikace: Moravská zem a moravská řeč. Republika před svatým Petrem (1923, s pseudonymem Kuba Stopěruntík), rozhovory Černá hodinka s Petrem Bezručem (1931, s pseudonymem Alter Ego) a filologické klání s Fr. Trávníčkem Jistebský či Jistebnický? (1936). Ve vnitřní shodě se symbolisačními sklony svých vrstevníků a povoluje své plaché bázni před proniknutím veřejnosti do osobní záhady, buduje básník svou nadosobní lyriku na důsledné autostylisaci. Zestylisoval sám sebe ve veliký symbolický typ Petra Bezruče, polofantastickoH to postavu z lidové tradice slezské (srov. báseň »Já«), a obnovil tak představu kmenového proroka-pěvce, z něhož 450