kem, J. K. Šlejharem a R. Svobodovou stvořil Sova českou povídku impresionistickou, ať (zvl. v »Anně«, »Kastě živořící« a »Rozvíření samotářských strun«) zachycuje s ostrou introspekcí typy ze soumraku století, nebo ať v »Lyrických vteřinách duše« nahazuje prudce a nervózně nespojité skvrny svých náčrtů krajinářských, apostrof, nápadů, ale i visionářských improvisací. Na této dráze pokračuje ve dvou sv. povídek O milkování, lásce a zradě (1909), jež se svou žlučovitou psychologií lásky a manželství řadí chronologicky i pojetím v blízkost »Lyriky lásky a života«. Na zcela nových cestách se ocitá Sova prozaik v archaisující novele z českého muzikantského života v stol. XVIII., Pankrác Budecius) kantor (1916), kde v souhlase se soudobými snahami o vyprávěčskou úspornost novely evokuje minulost nejúsečnějším tvarem; práci pojal A. Sova později do souboru povídek různého data, Koloběh starostí (1920). Trojí Sovův pokus o románovou skladbu ztroskotal. V subjektivismu uvázl jak Ivův román (1902), okouzlující svěžími partiemi krajinářskými, tak rozvleklé Výpravy chudých (1903), vyvážené z maloměstských vzpomínek i pražských zkušeností básníka. ~ivým zájmem o sociálně hospodářské poměry jihočeského venkova za bojů mezi odumírající aristokracií a zdravým českým selstvím se vyznačuie Tóma Bojar (1910), s moderně zastřeným problémem Cechova »Jana Buriana« v popředí. Antonín Sova se narodil v témže roce a měsíci jako J. S. Machar; vstoupil do literatury v témže literárním orgánu uprostřed družiny s ním spřízněné; podepsal s ním týž manifest »České moderny« a měl s ním i mnoho psychologických podmínek společných. Ale na rozdíl od Machara byl vždy Sova především člověkem citu, smyslového vznětu, dojmového rozechvění a takto vykládal, chápal, umělecky přetvářel skutečnost. Záhy opustil popisný a sentimentální realismus mladých svých let a vychoval se v nejčistšího impresionistu ve svém pokolení; od té doby nacházel v krajině vždycky stavy své sensitivní duše. Pak spěl výše: stlačil realitu na znak, na symbol, na znamení a vybíral odtud obrazy pro svět svých snů, visí, tuch; stal se prototypem českého symbolisty. Nespokojuje se však trpnou úlohou člověka dojmového, překrvoval - jako expresionista ještě před nástupem expresionismu - své dojmy, nálady i myšlenky prudkou, výbušnou účastí svého 30 - Arne Novák: Stručné dějiny literatury české. 461