mravního a citového já. V umění, '8 nímž Sova skládá své obrazy z prvků reálních, fantastických i symbolických, v monumentálních obrazech českého kraje, v síle lyrické výmluvnosti, s kterou zpívá o sociální spravedlnosti, o národě svobodném a mravně vykoupeném, o nových světech obrozeného lidství, ale i ve vášnivé citovosti, záleží síla i význam Antonína Sovy. V době, kdy se obracel od impresionismu k symbolismu a kdy již také skupina »Moderní revue« v teorii i praksi propagovala lyriku symbolistickou, vydal první svou knihu poesie v pražském literárním světě zcela neznámý pseudonym, jehož některé práce časopisecké byly nedlouho před tím (zároveň s verši Karáskovými) předmětem výsměšné parodie lumírovců. Básník, jenž učinil hned svou první sbírkou důsledný krok od impresionismu k symbolismu a zároveň od pesimistického a ilusionistického nihilismu k idealistické mystice, slul Otokar Březina a jeho kniha nesla na štítě jméno přímo programní, »Tajemné dálky«. Oto Březina se snad pro odlehlost svého domova od literárního střediska na počátku pozdil za vývojem soudobé české lyriky, ale pak rychle předstihoval své vrstevníky o míle. Jediný z básníků své doby přenesl symbolismus do výšek myšlenkových a oddal se světu odtažitých ideí rázu metafysického i společenského. Volný verš, v jehož užívání převýšil všecky své vrstevníky, postavil do služby nadosobní poesie hymnické, která se ve vidinách společenských i ná.: boženských povznášela až k prorocké ekstasi. Patnáct let, 1892-1907, kdy vycházely v časopisech Březinovy básně, znamená nejmohutnější rozpětí českého lyrického umění od obrození národního. Otokar Březina (1868-1929), vlastním jménem Václav Ignác Jebavý, se narodil z chudé řemeslnické rodiny 13. září 1868 v jihočeských Počátkách; oba rodiče, otec obuvník Ignác Jebavý a matka Kateřina roz. Fáková, byli při jeho narození již staří lidé; rychle za sebou následující smrt matčina i otcova r. 1890 mocně zasáhla do myšlenkového i básnického života jediného syna. Vystudoval reálku v Telči, stal se učitelem obecných, později měšťanských škol na západní Moravě' hlavní období jeho myšlenkového růstu i básnického tvoření vyplňuje pobyt v Nové Říši v 1. 1888-1901. Do let studentských, jinošovských a novoříšských spadá důvěrný přátelský styk s hudebně založeným učitelem Fr. Bauerem. V době jinošovské a novoříšské 462