mocně v oblasti myšlenkové působilo naň milostné přátelství s Annou Pammrovou (1860-1945), myslitelkou směru teosofického. Od r. 1901 byl učitelem měšť. školy v Jaroměřicích nad Rokytnou; tam setrval i ve výslužbě a přerušil tamní pobyt jen prázdninovými zájezdy do Chýnova, Tasova a na Červ. Hrádek. Z poct, jichž se mu dostalo, nejvýznamnější byl čestný doktorát filosofie Karlovy university a nepřijatá nabídka profesury na filosofické fakultě brněnské. V Jaroměřicích Oto Březina zemřel 25. března 1929. Nejstarší práce veršem, jež s pseudonymem V. J. Danšovský a většinou za vlivu Sv. Čecha otiskoval ve »Vesně« a »Orlici«, jsou pokusem o výrazný realismus i básnický impresionismus; hojnější jest mladistvá próza, která postupuje až k psychologické povídce »Protější okno« (1890); velký svéživotopisný román v slohu dušezkumného naturalismu »Román Eduarda Brunnera« z 1. 1890 a 1891 spisovatel sám zničil. Rozhodující obrat jeho básnického vývoje nadchází na podzim r.1892: pod dojmem francouzské lyriky symbolistní, jmenovitě Baudelairovy, a za vlivu filosofie a estetiky Schopenhauerovy počíná psáti lyriku impresionisticko symbolistní a podpisuje ji od konce r. 1892 novým pseudonymem Otokar Březina. Tato lyrika, vycházející ve »Vesně« a »Nivě«, o něco později v »Moderní revui« a »Rozhledech«, ukazuje již ke směru, který byl plně realisován knihou »Tajemné dálky«, vydanou v dubnu 1895. V Tajemných dálkách (1895), které uvádí úchvatná invokace programní »Ó sílo extasí a snů« a uzavírá symbolický hymnus »Umění«, jest Březina pesimistickým lyrikem-ilusionistou, tkvějícím ještě v básnictví impresionistickém; několik skladeb odhaluje vztahy osobní: »Moje matka« a »Den výroční« poměr synovský, »Mrtvé mládí« hoře života nevyžitého, »Motiv z Beethovena« inspirační moc huilby, »Přátelství duší« krisi přátelské družnosti a »Vzpomínka« dokonce i tragedii erotickou. S bolestnou intensitou prožívá a analysuje básník své osobní utrpení (>~ žal Minulosti a úzkost Nepoznaného«). Kult bolesti a smrti se mocně ozývá vedle žízně poznání, zvláště v »Modlitbě večerní« a »Snad potom«; občas již, hlavně ve »Vězni« a »Lítosti«, dovede Březina syntetisovati svůj typ skladnými symboly. Ale přehlédnuv celou oblast života, zříká se ho a v ekstasi spěje k mystice, posud rázu záporného a 463