pozemskosti. Nyní se dovršuje jeho velké typisační umění, které (básněmi »Vladaři snů« a »Víno silných« ve »Svítání na západě« počínajíc). dovede strhnouti do sYmbolických typů »mučedníků«, »stavitelů chrámů«, »proroků«, »slepců«, »šÍ1enců« hromadné typy bytostí sobě podobných a tímto kolektivním vědomím se vykupujících z hrůzy osamocení; v tom se občas až paradoxně kříží nadčlověcké tuchy nietzscheovské s hromadností chiliastickou. Umocněn tímto pojetím svého místa i poslání ve všeobecnu, béře básník na sebe celou tíhu lidského utrpení a přemýšlení a v závěru knihy pozdravuje skrze vesnu pozemskou duchové jaro, kde »nekonečnosti čekají na nás, jiná slavnější jara, věčností hřmící písně, vysvobození«. Proto v Rukou (1901), knize evolučního optimismu a kosmického bratrství, znovu zpívají všechny kladné hodnoty Březinovy mystiky; dosahují svého vyvrcholení ve čtyřech hymnách širokého rozvětvení: »Ruce«, »Kolozpěv srdcí« (se slavným refrénem »sladko je žíti«), »Dithyramb světů« a »Stráž nad mrtvÝmi«. Ústřední princip vývojového monismu vesměrného promítán jest prací všeho tvorstva; podle nesčíslných viditelných i neviditelných rukou, jež rytmicky uskutečňují zákon vesmíru, jmenuje se tato kniha, prosycená solidaritou sociální. V 1. 1901-1907 uveřejnil Březina po časopisech ještě 13 básní, které bývají označovány jako »Torso šesté knihy«. S lyrickými začátky je spojuje silně zdůrazňovaný živel osobnostní i příklona k uzavřené rÝmované sloze, hlásící se již v »Rukou«; mystická ekstase jihne v shovívavou moudrost vyrovnaného stáří, jež se v monumentální skladbě závěrečné »Tisíce srdcí pělo v srdci tvém« laskavě loučí se čtenáři, třebaže ještě plných 22 let zbývalo do chvíle, kdy Březina »z času, vítěz, vystoupil jak z vozu válečného ze středu bratří svých«. Sbírka skvěle psaných essayů, Hudba pramenů (1903, 2. vyd. 1919 změněno), které současně se staťmi ŠaldovÝmi ustálily v českém písemnictví tento dotud neobvyklý slovesný útvar, přímo poučuje o zásadách Březinovy myšlenky i tvorby, hlavně o kráse a tajemství v umění, o zástupech a spravedlnosti, o hrdinství a hospodárnosti ve vesmíru. Po léta pracoval Oto Březina o druhé knize essayů, která měla slouti Skryté dějiny; za jeho života (v 1. 19Q5 -1908) vyšla z nich jen část. Ruku v ruce s Březinou mystikem jde Březina umělec a probíhá obdobnou drahou vývojovou. Intimní lyrik a 465