snem a přízemní střízlivostí, s těsnou příklonou k románu Cervantesovu. Veliký Mág (1914) léčí hrdinu snem z romantismu. I báchoI'lka jiskrného humoru a postav ostře řezaných, Ondřej a drak (1921), zabývá \Se bystře problémem ilusionismu, promítnutým do vesnického prostředí českého. Trojdílná Revoluční trilogie (1921, s volně souvisícími částmi: »Ranní ropucha«, »Figaro« a »Přemožení«, vznikla již v 1. 1908-1910) podává v sarkastické 'zkratce typické výjevy z francouzské revoluce. Dramatická dikce Dykova jest co nejzhuštěnější a nejstručnější; občas v úmyslném primitivismu stlačlJje figury na pouhá schemata rázu až loutkového a dialog na vybroušený 'souboj dialektioký; v jádře tíhne v účinném zjednodušování k tra· gikomedii věčného ilusionismu. Viktor Dyk publicista vybral ze svých politických statí 2 sÝ., vztahující se k udalostem let 1893-1918: Vzpomínky a komentáře (1927), drobnější soubor literárních a kulturních úvah lnter arma (1928, z dob válečných) a cyklus pamětí z vězení vídeňského Tichý dům (1920). Posmrtně vyšly m. j. důležitá přednáška Ovzduší mých studentských románů (1931) a politické stati od r. 1917 O národní stát (1932-1938) . Syn konce století a dítě dekadence prožíval ve shodě se školou »Moderní revue« nihilismusa skepsi, ale také zhnušení ablaseovanost, které ho děsily; zahloubával se do oblastí podvědomých a pohrává si s představami choroby a smrti; bojoval proti těmto příšerám nitra sarkasmem a sebeironií. Výrazem toho všeho jest mladistvá lyrika Dykova, stojící ve 'znamení marnosti. Slohově však stojí jinde než básnictví jeho vrstevní'ků: zavrhuje důsledně živel rétorický a prvek dekorativně metaforický, ve stopách Nerudových a částečně i Macharových usiluje o podání co nejstručnější a nejúspornější, navazuje po havlíčkovsku na sloh lidového říkadla. Ale zároveň podléhal básník, nadaný analytickým intelektualismem, hnutí realistickému, ač s ním zároveň sváděl pmdké šarvátky; bez jeho vlivu by se nebyla tak plně vyvinula ani jeho vybroušená kritičnost, ani vášnivý sklon k analyse, ani přísná etičnost, patrná také v koncepcích politických. Právě tyto vlastnosti pomáhaly Dykovi překonávati »děs z prázdna«, a když vstoupil do veřejného zápasu, dávaly mu odvahu k radikalismu bez ohledu na ztráty a oběti osobní. Takto opustil Dyk svůj počáteční individualismus 479