povrchem života hYlbné sociální síly a zamýšleli se nad otáZ'kami mravními, ať již časovými nebo obecně lidskými. Cizí dramatičtí mistři, hlavně lbsen, upozorňovali je, že vlastní duší dramatu musí být skladná idea proměněná v děj, jehož se účastní všechny osoby hry, psychologicky správně propracované. Tak byla zvolna překonávána metoda realistického genru a pronikalo se k vyššímu stylu. Ale pod vlivem západní ciziny nahrazovali i čeští dramatikové pozorování skutečnosti hrou fantasie, útěkem do oblasti snové a pohádkové, vyhovujíce tak časovým požada vkům novoromantismu. To přineslo znamenitý prospěch jevištní mluvě a výpravě, ale nebylo bez škodlivého vlivu na propracování psychologické. Leckdy byl dekorativní prvek dokonce přepínán na úkor vlastního děje. Do činohry »Národního divadla« se tyto nové proudy dostávaly jen zvolna, ač je podporovala kritika literární i divadelní. Tam se hrála ještě v patetickém slohu díla staršího, předrealistického období. Teprve po odstoupení ředitele F. A. Šuberta r. 1900, když se stal ředitelem eklektik staršího výtvarného vkusu sice, ale spolehlivý praktik, architekt Gustav Schmoranz (1858-1930) a 'když duší činohry se stal básník a mistr režie. Jaroslav Kvapil, mohly se nové snahy dramatické uplatňovat i na scéně »Národního divadla«. Kvapil vtiskoval »Národnímu divadlu« ráz až do r. 1918. Umělecký monopol »Národního divadla« bral však pozvolna za své a oposice proti němu neustala ani za nového vedení. Na předměstích vznikaly nové scény, které leckdy přinášely ukázky skutečného umění (»Uranie« v Holešovicích, »lntimní divadlo« na Smíchově); stále se však ozývaly hlasy po zřízení druhého divadla pražského. Došlo k němu po větší spojené akci F. A. Šuberta a Jar. Kvapila v listopadu 1907, kdy bylo slavnostně otevřeno »MěstS'ké divadlo« na Král. Vinohradech. Ředitelem se stal F. A. Šubert, dramaturgem Jar. Kamper. Soutěž nového divadla se stala pro »Národní divadlo« nebezpečnou, ale plodnou, zvláště když celé řízení přešlo do rukou novotáře vytříbeného vkusu, dramaturga K. H. Hilara. Ten rozvil celou svou uměleckou osobnost až v době válečné a poválečné. Z herců »Národního divadla«, vedle stále činných představitelů staršího slohu, stáli v popředí dva dokonalí uměl· ci: Eduard Vojan (1853-1920), vynikající představitel Cyrana a postav Shakespearových, a Hana Kvapilová 485