Spisovatelé prvních českých realistických her společenských, M. A. Šimáček, F. X. Svoboda, V. Štech, V. Hladík, B. Viková-Kunětická, byli v jádře svého tvoření romanopisci. I převládá v jejich scénických obrazech namnozeživel výpravný na úkor dramatické rušnosti a charakterního rozvoje povah. K nutnosti opravdu tragické, k nevyhnutelným konfliktům osudovÝm nedospívají tito spíše nahodili než typičtí nositelé problémů dosti všedních. Talentem opravdového dramatického posvěcení ukázal se hned při premiéře své prvotiny Jaroslav HUbert (1871-1936), narozený r.1871 v Lounech. Zdůraznil sám, že o jeho duševním vývoji rozhodoval původ z rozumářské rodiny měšťa:nské a technický směr studií. Dráhu cukrovarského chemika opustil po dramatickém úspěchu a zakotvil v zámožném měšťanstvu pražském. Novinářská činnost ve »Venkově« od r. 1906 uváděla ho jako divadelního referenta ostrého péra a prudkého slova skoro v denní styk s jevištěm a poskytovala mu i možnost zasahovati polemicky do denních otázek; mladistvá cesta do Skandinavieza Ibsenem, mužné »léto v !talii« (stejnojmenné feuilletony r. 1915), popřevratová výprava za českými legiemi do východní Asie r. 1919 rozšířily jeho obzor. Zemřel v Praze, kde trvale žil, r. 1936. Mladistvé drama Vina (1896) o padlé, citově bohaté dívce, která hyne vědomím nesmazatelného hříchu a mužskou brutalitou, přineslo mu nebývalý úspěch. Vedle přednosti hry, jisté stavby, přirozeně vedeného dialogu a pevně kreslených charakterů, přispěli k tomuto úspěchu i hlavní představitelé, dorůstající právě svého mistrovství, Ed. Vojan a H. Kvapilová. Následovala náboženská tragedie rodinná o vzpouře zoufalého srdce mateřského proti Bohu-vražedniku O Boha (1898, později přezváno »Pěst«). Mátožná hra Psanci (1900) ze soumraku úpa.dkových duší z konce století kolísala mezi psychickým naturalismem a symboličností. Do světa mužnosti a hrdinství, sebevědomí a vůle dostává se Hilbert tragedií závišovskou Falkenštejn (1903) s odvážným pohledem do hybných sil českých dějin, kde mužná touha shakespearovského reka po samostatnosti ubita jest malostí okolí a zradou ženinou; také v aktovce z bojiště r. 1866 Česká komedie (1907) zhustil si HUbert domácí politickou tragiku do výjevů pro vanutých prudkou a statečnou mužností. Dramatický jeho výraz se projasnil a zhutněl a příklon a k divadlu románskému se stala patr 488