lističtí romanopisci nechtěli pouze zkoumati, vykládati a zaznamenávati společenské dění, nýbrž pokoušeli se též přispívati k jeho přeměně kritikou nebo přímo zákroky tendenčními. Z této převahy věcného zájmu nad prvkem osobnostním a zkušenosti intelektuální nad prožitkem plynul v realistickém románě také skrovnější smysl pro rázovitou a svébytllť>U formu. Umění vypravovatelské zůstalo realistickému romanopisectví většinou odepřeno. Nejeden z vypravěčů se spokojoval tím, že snášel s přesností až pedantickou doklady objektivní skutečnosti, t. zv. dokumenty, že neosobně reprodukoval řeč studovaného prostředí, nevyhýbaje se nářečí, žargonu, argotu; že přenášel do knihzápisky sotva zpracované a že se přidržoval skutečnosti často malicherné způsobem blízkým fonografu a kinematografu. Někdy přehluš oval vypravěče vědecký dokazovatelzákonů, někdy hlasatel sociálních a morálních programů, někdy rozhorlený kritik společnosti. Občas odstrkoval jej také malíř, libující si v barvitém slově popisném a družící se bratrsky k malíři impresionistovi. Epik při tom namnoze zakrňoval a jmenovitě jednoduchý a úsporný tvar novely byl zanedbáván. Román realistický, jehož některé prvky se připravovaly a porůznu vyskytovaly již v próze romantické, došel vystupňování v románě naturalistickém, hledícím na jedl\otlivce jruko na vázaný prvek sociálního tělesa. Za podstatný rys naturalismu se pokládá záliba v projevech života živočišného, neohrožená pravdivost a drastičnost při líčení pohlavnosti, sklon k vulgární brutalitě, a to i ve výrazu; u mnohých naturalistů převládal zájem o chorobnost a zrůdnost společnosti, již již propadající úpadku. V každé z vůdčích literatur evropských nabyl románový realismus osobitosti národní; společné mu zůstávaly láska ke skutečnosti, zájem o zákony ji řídící, sociální smysl a umělecká schopnost zpodobovati na 'základě přesného pozorování podstatné jevy života. vývojově jsou nejdůležitější realistick}- román anglický, ruský, francouzský a skandinavský. Cizí vzory a vlivy. Překlady a překladatelé. V Čechách se přihlásil realistický román jako uvědomělý druh slovesn~ teprve na sklonku let 80. Půdu mu připravilo již genrove umění Nerudových povídek a smysl pro skutečnost v národopisných obrazech venkovských. Nejsilnější podněty 492