Stáří trávil ve svém rodišti a v Praze, kde r. 1943 zemřeL Literární činnost Svobodova, vyznačující 'se lehkou produktivností, objímá lyriku, epiku veršovanou i prozaickou a drama. Svobodovy literární počátky jsou básnické: čtyři svazečky Básní (1883 a 1885), Nálady z minulých let (1890) a V našem vzduchu (1890) vynikají intimní vroucností, milostnou něhou, silným sklonem k meditaci a jemným smyslem pro krajinářskou i společenskou skutečnost. Sensitivní malíř středočeského 'kraje, založení impresionistického, ale se stálým sklonem meditativním, mluví z lyrických svazků Květy mých lučin (1896), K žatvě dozrálo (1901), Na koho vzpomněl jsem cestou do hor (1910) i z jiných sbírek sebr. spisů. Meditativní a vzpomínkovou lyriku starcovu shrnuií Je podzim) ovoce voní (1929), Večerní zvon (1935), Ojíněný hrozen (1937) a Užaslé stáří (1940). Níže stojí epik Svoboda, skladatel veršovaného mravoličného románu ze středočeské vesnice Noví vesničané (1895) a drobných povídek veršem. Svoboda novelista přihlásil se jako uvědomělý realista v kresbě studentské duše Probuzení (1893). Po něm následovala řada novel, na př. Drobné příhody (1896), Vzrušující hlavy ženské (1897), Vášeň a osud (1902) a j. Za každodenním příběhem vyhledává hlubší psychologické motivy, jednotlivce líčí v souvislosti s jeho okolím, rodem, rodinou, krajem a jmenovitě s jeho společenskou třídou, zvláštní pozornost věnuje dušemalbě milenců a krajinářskému zarámování, pečlivě vystihuje jmenovitě selankovitou pohodu, šťastně 'zpodobuje povahy 'ženské, a to stejně milenek jako matek. Ve svých teplých obrazech společnosti prakké i venkovského Podbrdska rád oživuje vzpomínky a city zašlých let. Ač v podstatě idylik, nepřehlíží Svoboda temných, démonických sil na dně lidského srdce a tento smysl pro živel podvědomý, vyjádřený podáním až baladickým, chrání jeho dílo před přímočarým optimismem a plochou střízlivostí. J Vrcholem prózy Svobodovy jest veliký rodinný román 06 dílech Rozkvět (1898), v němž vykládá s mohutnou epickou šíří a s hlubokým vystižením venkova osudy tří generací svého rodu, selské, obchodnické a umělecké, v průběhu 19. stoL, rozvíjeje deterministicky svou oblíbenou teorii ná· rodní energie. Romahem jest mu blízký společenský obraz pražského měšťanstva Reka (1908 o 4 sv.), kde v popředí vystupuje mravní obroda mužského sobce, procházejícího 501