osudem opravdové ženy. Hluboko do společensk~ mravnosti se smyslem pro jevy typicky české se zahleděly dva romány lži, jeden tragicky deterministický, Vlna za vlnou se valí (1915), druhý humorně rozmarný, Kašpárek (1917). Lehčí osnovu mají konversační psychologické románky: Srdce její zkvétalo vždy dvěma květy (1908), Valerián Zloch (1910), Až ledy poplují (1909), Pýcha (1920), V malém království (1925), Oerný plamen (1932), Pozdě (1934); do široké psychologie společenské s odvážnými průhledy dušezkumnými se pouštějí rozsáhlé skladby: Skok do tmy (1929 o 4 d.), Příliš na člověka (1932). Krajinářský živel sytě jest propracován v povídkách Z brdských lesů (1912) a Lípy u našich cest (1918); doplňuje je celá řada souborů nenáročných povídek, plných jasného názoru f'pisovatelova. Dramatik Svoboda byl z prvních, kdo uvedli na českou scénu společenský realismus, zpodobuje při tom výhradně svět, jejž do nejmenších podrobností zná. Usiloval vždy o sepětí děje všeobecnou sociální neb etiokou myšlenkou, leckdy výchovného rázu. Sám dal dramatům svým heslo: »Pod barevným povrchem života postupují hlubší proudy«. To ukazují činohry: Márinka Válková (1889), Směry života (1892), Rozklad (1893), Přes tři vrchy (1912) aj. F. X. Svoboda, výborný psycholog mladistvébo blouznění milostného i štíření manželského a shovívavý soudce lidských pošetilostí, má i značný sklon veseloherní. Nejlépe zachytil rozmar mladické lásky a půvab staromódního světa v komediích Dědečku, dědečku (1897, nyní Na boušínské samotě) a Čekanky (1900) i v mistrovské aktovce Poupě (1902). Na rozhraní komiky a vážného společenského soudu stojí zvláště úspěšný Poslední muž (1919). Pozdě uzrálo vypravovatelské nadání Karla Scheinpfluga (* 1869 v Slaném), obratného novináře a pronikavého karatele zvráceností maloměstských. Povídkovou· hojnou tvorbu zahajuje psychologická studie umělecké duše, vyprošťující sez okovů malého města, Moře (1907). Následují povídky Dítě, smrt a dobrodiní (1909), satirické obrázky feuilletonistické podoby Perly v octě (1909) a romaneta Trhači protěží (1920) z prostředí cirkusového, sbírka báchorek a jinotajů s etickými zřeteli Strom ilusí a křišt'ál prqvdy (1921). Plně se však K. Scheinpflug nalezl v románě. Sociální realismus, objímající tišinu malého města i pražský ruch za pokrokového hnutí, studentskou bohému 502