čů jeho soumrak. Popírala zásady vládnoucího řádu a stavěla proti nim buď důsledné křesťanství soucitu a lásky, neb volné umělectví, založené na výbojném individualismu. Skoro u všech možno mluviti o jakémsi prvku dramatického pohybu. Jednotlivec, strádající pod drtivým nátlakem prostředí, snaží se mu vymknouti a vzpíná se k rozhodnému protestu a k revoltujícímu činu. Ironický pesimista K. M. Capek, pevně přesvědčený o naprosté determinovanosti jednotlivcově, ukazuje v 'zralých svých dílech, kterak ve chvíli, kdy se jedinec snaží vzepříti svému osudu, vymýšlí záludná sudba groteskní situace, kterými odzbrojí a k zemi srazí vzbouřence, probudivši v něm napřed mravní uvědomění. J. K. Šlejhar, temný mystik hmoty, přihlíží s bolestí a 'zlobou, jak krutě nespravedlivý světový řád rozmílá bezbranného člověka a pr6testuje proti tomu rozhořčením, temenícím z křesťanského idealismu. Vilém Mrštík chce zlomiti moc prostředí slepě instinktivní silou nevázané mladosti, která se nakonec vrací k životní tradici otců a dědů a hasne v ní. Tomuto pokolení českých naturalistů nebylo přáno plně se rozvíti. Většina jeho členů, J. K. Šlejhar, V. Mrštík, Jos. Merhaut, V. Hladík, odešla předčasně od díla nedovršeného; jediný K. M. Čapek, statná osobnost chodských kořenů, směl plně vyžíti svůj osud a své umění; nejjadrnějšími díly 'překvapil v době, kdy spisovatelé zpravidla se jen opakují a kdy se zdálo, že naturalismus v české literatuře nadobro dohrál svou úlohu. K. Matěj Čapek (1860-1927) se narodil r. 1860 v Domažlicích na Chodsku (odtud literární epiteton ČapekChod, které si přikládal až v pozdních letech) a zemřel r. 1927 v Praze. Přinesl si ze svého rodného kraje plemennou rázovitost, ale i pronikavé poznání mravů, povah a jazyka českého i německého obyvatelstva na nejkrajnějším západě Čech. Většinu života ztrávil v povolání novinářském; jako žurnalista vynikl v řízné polemice a ve výtvarném zpravodajství. Ale novinářství nebylo pro něho bez nebezpečenství; příliš zvykl improvisaci, zhrubil a zbanalisoval svůj vtip, upadal v slohové baroko, nemíjející se s účinkem v denním listě, ale bortící stavbu výpravnou. Osvojil si úžasně bohatou a pronikavou znalost nejrůznějších životních vrstev a prostředí od pražské spodiny přes bohému až k světu vědeckému a uměleckému; nikdy nepřistupuje K. M. Ča:pek k životu, aby o něm referoval, nýbrž aby se 505