lých v zhuštěnosti, Ze samot a ze společnosti (1899) a Barevné skizzy a malé povídky (1906). V tomto pokusu o zkulturnění a zevropštění pražského románu cestou libovolné idealisace poměrů, v:t;tahů a charakterů, jak jej podle vlastní kosmopolitické záliby a podle osobních tužeb podnikl V. Hladík, zrcadlí se charakteristicky touha mládeže na rozhraní století po rozšíření obzorů, po evropském vzduchu, po osvobození z domácí malichernosti. Hladík sloužil i jinak tomuto snažení: informoval jako vnímavý a výmluvný novinářský zpravodaj a jako pružný feuilletonista o duševním životě za hranicemi. Většinu z článků těch, skoro výhradně věnovaných Francii, uveřejnil 'pod čarou »Národních listů« a v »Lumíru«, jehož redaktorem nějaký čas byl; výbor z nich vyšel s názvem O současné Francii (1908); zásluhy jeho o vzbuzení zájmu ve Francii pro Čechy jsou nesporné. Povídka a román v odklonu od naturalismu. Již v některých dílech výpravné prózy ze sklonku let devadesátých se ohlašovaly psychologické a umělecké rysy,značící odklon od objektivnosti realistické a od popisného naturalismu. V díle Šlejharově, V. Mrštíka, ČapkaChoda i v díle Hladíkově jeví se snaha přetvořiti skutečnost podle temperamentu umělcova. Tento rys osobní se postupně zesiluje v románové tvorbě pozdější: krajiny v románech líčené se stávají zrcadlem duší uměleckých; mluva nabývá i v dialogu zbarvení lyrického; románové postavy přestávají býti věrnými okresleninami živých modelů individuálních a obrážejí vedle životní zkušenosti svých tvůrců také jejich mravní a uměleckou touhu; stylisace zatlačuje reprodukci. Látkově nečerpají romanopisci již výhradně z přítomnosti a jejího sociálního života, nýbrž v duchu novoromantiky váží své náměty také z legendy a z báje; nejednou směšují prvky skutečnostní se živly fantastickými a vykombinovanými. Mnohem více než průměrný člověk, jenž jest výslednicí životních podmínek, je zajímá výjimečný jednotlivec, který silou vůle nebo rozumu sám mění a posunuje vývoj poměrů; jmenovitě problém nevšední ženy, vzdorující citem okolí a vytvářející mravní silou lepší podmínky pro své určení, zaměstnává básníky a básnířky. Pronikavý jest slohový obrat v tomto období. Proti polovědecké mravoličbě a odbornému rozboru duše 511