Později touží R. Svobodová státi se psychologickou vykladačkou i epickou básnířkou typických osudů kulturního člověčenstva vůbec. Při tomto typisujícím postupu užívá zjednodůšujících forem epických, balady v próze, báchorky a pověsti, tíhnouc vůbec ke zkratkovému zhuštění a účinné gnomice; ani na ni nezůstalo zcela bez vlivu hnutí novoklasické. Vedle krisí novodobého manželství vábí ji i život náboženský, umělecké tvoření, záhada smrti. O tom svědčí čtyři řady povídek: Plameny a plaménky (1905), kniha hořkých katastrof milostných Marné lásky (1907), Posvátné jam (1912), zahrnující i prázdninovou selanku o lese na Brdech, dětech a pokoře »Pokojný dům«, konečně svazek pří'běhů a tragedií manželských Po svatební hostině (1916), prodšený věrou v zázračnou moc lásky protikonvenční a hrdinské. Stranou stojí cyklicky seřazené a zaokrouhlené horské románky Čer:ní myslivcí (1908) z valašských Beskyd s postavou rodového a duševního aristokratafilosofa v pozadí, ztělesňující nejvyšší etické tužby básnířčiny; odvěké selanky i tragedie milování nevinného i vášnivého obepíná nádherná příroda lesní, opěvovaná s jemným smyslem výtvarným. Celá desetiletí pracovala R. Svobodová o rozsáhlém románě šestidílném Zahrada irémská (v »Květech« a v »České kultuře«; knižně vyšla celá skladba posmrtně v úpravě namnoze jen náčrtkové 1921). Na oSlldech čtyř urozených sester, Mariany, Agaty, lsidy a Magdaly, pokusila se básnířka psychologicky vyložiti čtverý typ moderní ženy ze zestárlé civilisace současné. Stará aristokracie podléhá v této civilisaci kletbě kapitálu a ušlechtilé duše hledají východisko z jejího labyrintu v nábóženství, v umění a v dělnosti sociální, pojaté pod zorným úhlem utopické rovnosti společenské. Na románovou stavbu přísné a pevné osnovy nestačily však ani tentokrát síly básnířčiny, jež byla spíše mistryní v povídce. Povídkové dílo Růženy Svobodové doplňují svéživotopisné »letopisy dětské duše« Ráj (1920) ; k nim se nejtěsněji pojí vzpomínky na otce a jižní Moravu »V rodné vsi«, zařazené nejprve do sbírky příběhů o dětech a pro děti Pokání Blaženčino (1908); kniha pokračuje svazečkem Dětská srdce (1913). V dětské povídce byla R. Svobodová umělkyní dokonalou a spojovala dar hutného přednesu se spanilým uměním výchovným; shrnuty jsou tyto práce do svazků Hrdinné a bezpomocné dětství (1920) a Jarní zá 517