vinu a očistu vzdorné a sebemučivé revolucionářky Aleny Hudcové. Román zpodohující ženskou duši a především ženské srdce byl s oblibou pěstován četnými spisovatelkami, jež vesměs vyšly ze školy R. Svobodové. Jedny z nich bojovaly o společenskou nezávislost ženy a o její mravní postavení, druhým stačilo zpodobování osvobozeného smyslového života moderní dívky a ženy. První typ zosobňuje nejlépe rozvážná novinářská zpravodajka a hlasatelka ženské svéprávnosti Oi~a Fastrová (roz. Cikhartová, ,'/$ 1876), známá Yvonna 'z »Nár. Polit.«. V románech. Fata morgana (1908), Márinka Zemanová (1909), Zdenino štěstí (1918), Zlatý kroužek (1922) a j. na ostře vypointovaných postavách demonstruje ženin zápas o štěstí, samostatnost a mravní nezávislost. Druhý typ se nejurčitěji vyhranil v žačce R. Svobodové, socialistické novinářce Heleně Malířové (roz. Noskové, 187-1940), jež ani v nejlepších pracích nedospěla nad lehkou hru rozmaru a nad románovou improvisací. Od knih povídek Lidské ,srdce (1903), První polibky (1912), Jarní rozhovory (1912) postoupila k románům namnoze autobiografickým Právo na štěstí (1908), Požehnání (1920), Srdce nemá stání a Vítězství (1918) a Barva krve a Dědictví (1933) ; poslední z prací usilují bez zvláštI1ího zdaru o mra voličnou kroniku pražského měšťanstva od let 60. Předností novelistiky H. Malířové jest lehký, pružný, humorný tón. V posledním románě ze života loutkářů a loutek Mariola (1940, s doslovem M. Majerové) projevila vedle důkladných znalostí divadla i filmu smysl pro dějovou dramatičnost, dar básnického vidění a životného vytváření postav, seskupených kolem rodiny Kopeckého a Dvořákovy. Impresionismus v povídkové próze. Když zastánci »čirého (psychismu« horlili o tom, že jest třeba úplně překonati realitu a osvoboditi se od ní, ukazovali někteří zástupci impresionismu v povídkové próze, že naopak moderní povídka a román mají zpodobovat skutečnost, a to jako součást duše, která ji prožívá a jí vtiskuje svůj osobitý ráz. Smyslové a dojmové vznícení, p.odstatně podobné metodě novodobého malířství, provázelo veškeré prozaické dílo naturalisty Viléma Mrštíka; vnikalo do společenských obrazů a náčrtů Hladíkových; podmiňovalo chmurné malby Šlejharovy; ba i ze starších mistrů někteří, na př. F. X. Svoboda, vážili 520