výrazově oproštěné, nebojící se vulgarismů. Šrámkova dramata, velmi šťastná v kresbě mladých postav, zažehnutých pohlavní žízní, Červen (1905), Léto (1915), Měsíc nad řekou (1922), Plačící satyr (1923) a dobrodružný Ostrov veliké lásky (1926) tříští se v malichernou grotesku a ve chvatné figurkářství, jakmile se dotknou časových otázek; tak převratový Hagenbek (1920) a válečné Zvony (1921), položené do »zadní země«, i Soud (1925), umístěný zčásti na frontu. Nejhojnější a nejbohatší jest Šrámkova výpravná próza. Plně chytá dojem okamžiku a bezpečně odhaluje pudové prazdroje bytosti lidské; názorné obrazy i nervní epiteta sugestivně vyjadřují Šrámkův smyslový svět, hlavně pokud jde o mladá srdce. Se sensuálním lyrismem jest tu sdružen ohnivý protest proti všemu, co mrzačí přírodu v člověku a co brání volnému projevu pudovému; tím vniká do Šrámkových próz nota společenské kritiky, jenom na pohled socialistické. Ale právě tyto oba živly zaviňují s improvisačním pracovním postupem Šrámkovým roztříštěnost jeho prací. Knihy Šráptkových povídek z průpravného období revolučního a anarchistického (Sláva života, 1903; Ejhle člověk, 1904; Sedmibolestní, 1904; Kamení, srdce a oblaka, 1906; Patrouilly, 1909) jsou shrnuty v sebr. sp. s názvem Prvních jedenadvacet (1928). Nato se obrací zájem Šrámka-novelisty skoro výhradně k oblasti erotické, střídá pudovou pohlavnost s citovou elegií, projevuje zalíbení v křehkých postavách dívčích a ženských, zastřených záhadnou tragičností; odpoutává se při tom od p0];lisného a referujícího realismu a spokojuje se sugestivními náznaky prchavých stavů duševních v impresionismu co nejdůkladnějším. Tak v knihách Osyka (1912) a Klavír a housle (1920), jejichž povídky v sebr. sp. sloučeny ve sv. Bouřky a duhy (1933), kdežto výpravné prózy Zasnoucí voják (1924) jsou ohlasy světové vojny. Mimo lyriku zobrazu3í osobnost Šrámkovu nejupřímněji jeho romány mládí: impresionistické letopisy studentské puberty Stříbrný vítr (1910), triptych milostných ztroskotání a marných pokusů o mravní záchranu Křižovatky (1913) a vrchol prozy Šrámkovy Tělo (1919), apoteosa živočišnosti, provedená analysou pudového života líbezné samičky lidské z pražského předměstí s lehce naznačeným pozadím válečným; v Pasti (1931) upadají roztříštěné příběhy milostných dobrodružství a bludů v planou hru marnivosti, kterou ele 524