ticky a jdou proti své době a proti módě. Je nadšen díly, v nichž se ozývají nenávist k ženě, satanický kult zla a hrůzy, mystická touha po absolutnu. Souborně vyšly literární a výtvarné essaye Meditace (1912) a výběr starších prací: Literární silhouety a studie (1912), Francouzští autoři a jiné studie (1912), Rozhovory s knihami) obrazy i lidmi (1916) aj. Významné místo mezi kritiky »Moderní revue« zaujímá Jiří Karásek ze Lvovic (v. v.), který své estetické studie, posudky knih a podobizny českých i cizích básníků, myslitelů a malířů otiskoval i v »Literárních listech« a v »Rozhledech«. Miloš Marten (vl. Miloš Šebesta, 1883-1917) rozvil umělecké zásady »Moderní revue« v plnou soustavu; dovedl od dekadence postoupiti k oblasti celé kultury romantické a dobrati se posléze smyslu pro tradici a řád jako pravého východiska z umělecké a myšlenkové krise lidstva předválečného. Byl přesným analytikem; intelektuální jeho zvědavost převyšovala daleko básnickou inspiraci, již předstíral; i jeho přetížený, až barokní sloh jest ovocem chladné kombinace. Všecky jeho kritické studie zasvěceny jsou složitým umělcům; literatuře a zvláště romantické tradici v českém básnictví: Otokar Březina (1903, jiná verse 1915), Julius Zeyer (1910) a In memoriam Karla H. Máchy (1910), Akkord (1916, o Máchovi, Zeyerovi, Březinovi); malířství: Edvard Munch (1905) a N. K. Rerich (1906); výtvarníci i básníci moderní Francie zpodobeni jsou cyklicky v Knize silných (1909). Dialogickou formou vykládá M. Marten zásady své i svých vzorů v Stylu a stylisaci (1908) a svou osobitou koncepci české národní kultury, zbudované na románsko katolické myšlence, v pohrobní zpovědi Nad městem (1917). Povídkově se pokusil Marten zpodobiti svou romantiku vášně, požitku a krutosti v Cyklu rozkoše a smrti (1907) a v Dravcích (1913). České duchovní vědy od let 80. do války světové. Český vědecký život od 80. let se soustředil kolem osamostatnělé české university a kolem vědeckých ústavů, které byly nově zakládány. Na universitě se rozmnožoval počet stolic a pomocných věd a z ciziny byly k nám uváděny nauky dosud buď zanedbávané nebo pomíjené, jako sociologie, experimentální psychologie, srovnávací jazyko 546