fysice prošel důvěrný druh jeho mladosti Jan z Wojlwwicz (vl. Jan Nebeský, * 1880 v Nymburce, t 1944 v Satalicích), stále chorý a bezmocný sensitiv mrtvé zátoky životní. Svůj růst v období zádumčivé a vznětlivé puberty zachytil svéživotopisným románem, přeloženým do dánského prostředí, Gerda (1901); zde jeho novoromantickému ilusi on ismu byl vzorem J. P. Jacobsen, stejně jako kmotry jeho lyriky byli v mládí Novalis, později Shelley. Wojkowiczovy lyrické sbírky Poesie (1900) a Meditace (1906) tkvějí ve zpěvné a nyvé oblasti vjemové, jež sugestivně vystihuje kmitavost jarních tuch, opojení jinošského blouznilství o lásce a snění o kráse. V Bolestech života (1915), Tmách i světlech (1918) a Básníku a věčnosti (1925) propracovává se k filosofické refleksi, její idealistický spiritualismus vrcholí v koncepci monistické; nejoblíbenější formou básníka stává se hymnus a parabola. Přesvědčivá básnická osobnost Oto Theera i jeho nabádavý příklad strhly několik lyriků, aby ho následovali ve volném verši i v dynamickém důrazu, doprovázejícím vitalistické vidění světa. Tak překladatel a dramatik, kritik a literární dějepisec Otakar Fischer (v. n.) přidržoval se v lyrice dočasně theerovského volného verše i jeho složité výstavby patetických básní. Jemný překladatel Molierův a Verhaerenův, Stanislav Hanuš (1885--1943), jest rovněž povaha spíše melodická, které hoví lépe uzavřená forma strofická než volný verš jeho básnických začátků. Od Theera se naučil umění čeliti trpnému impresionismu hutnou syntesou citových stavů. Jeho jediná, pozdní kniha Housle a ruka (1934) silné inspirace hudební vyznívá harmonickým a zaníceným kultem vykupitelského umění. Vitalismus před válečných lyriků kolísal mezi živočišným naturalismem NeumannovÝm a theerovským idealismem »všemu na vzdory«; mocně na ně působila hymnika Březinova, ale především světová válka, kterou prošli. Pro všestranného novináře Adolfa Veselého (* 1886) znamenaly válečné zkušenosti definitivní přilnutí k smyslovému a smyslnému životu a dovršení obratu k objektivnosti. To liší jeho předválečnou, sytě naturistickou lyriku sbírek Řeč země (1910) a Kniha interieurů (1913) od básnických knih válečných a poválečných, na př.: Zivot v zákopech (1917), Valentina Čejky ráj i peklo (1923), Nemocný jde do léta (1935) a j. Lyrický vývoj Veselého podává hutný výbor Rozzáření zraků (1942). Veselý psal' i povídky a 601