přímo ke kolektivismu. Ačkoli bylo lze se opříti z básníků předválečného pokolení o příklady J. S. Machara, P. Bezruče i Ant. Sovy, přece vlastní podnět a vzor byl přijímán většinou z ciziny; jen stálý bouřlivák St. K. Neumann přijímán byl mládeží za vůdce, když svůj optimistický vitalismus postavil do služeb sociální revoluce a svůj kult mechanické civilisace zaměnil za oslavu třídy, která se zmocní strojů a tak ovládne svět. Celkové pojetí této poesie pochází většinou ze zdrojů ruských; nejednou při tom prokázali zprostředkovatelské služby pováleční revoluční spisovatelé. Spíše ruským než českým poměrům vyhovovalo samo heslo »proletářské poesie«, které se časem proměnilo v literárně historické určení: jejími tvůrci nebyli u nás příslušníci třídy proletářské, nýbrž měšťanského vzdělanstva; výrazovými prostředky obracelo se toto básnictví spíše k chápavosti inteligence než dělnictva; proletářské kultury, kterou by toto písemnictví vyjadřovalo, nebylo. Zanícenými slovy vypsal jeden z nejopravdovějších teoretiků i praktiků českého básnictví proletářského, A. M. Píša, co v době opojení novým ideálem tanulo jemu i jeho druhům na mysli jako skvělý předmět ctižádosti myšlenkové i umělecké: »Proletářská poesie vycházela ze sociální skutečnosti a chtěla konkretně tvořit z vnitřního světa dělnického proletáře, jenž jí však začasté spíše než bytostí empirickou byl zidealisovan):"m typem, symbolem mnohdy až alegorickým; v dělníkovi se jí vtěloval sen o novém světě osvobozené a radostné práce, pospolité harmonie, životní krásy" Dělník byl jí nejen trpitelem, nejen představitelem heroismu odříkavě nebo obětavě nadosobního, ale také novým typem lidství kolektivního, jak je válka předvedla na scéně zákopů, lazaretú a společných hrobů. Proletářská poesie hleděla se zmocnit v člověku toho, co jej vnitřně spojuje, nikoli rozlučuje s ostatními; pojímala jej jako součást jakés vyšší, hromadné, přímo mytické bytosti sociální, rozkošacené stálou a osudnou souvztažností s životem i údělem druhých a zahrnutého v existenci nadosobní. Na svých vrcholcích vytvářela tak svůj typ lásky a hrdinství, vnitřní kázně a mravní odpovědnosti; vyjadřovala nový životní cit a názor, nový smysl objektivní; dospívala k sociálnímu mytu. Nedožadovala se od svých představitelů jenom odosobení, nýbrž přímého splynutí s kolektivním bytím a rytmem.« (»Proletářská poesie« 1936, str. 8.) Největšími básnickými zjevy celého hnutí 607