stí, sociální utopií a zarytým individualismem; to vyjádřil lyrikou Slavnosti večerní (1923) a Vzpoura samoty (1923) i epicky zarámovaným cyklem Milenci (1924). Teprve posmrtná sbírka Jenom srdce (1926) přináší zjasnění. O uvědomělém cíli kulturním svědčí Vlčkova činnost ve prospěch poznání nejnovějšího písemnictví vlašského, dovršená souborem Povídky z ltalie (1926). Ohnivý zájem o otázku světové revoluce, řešenou dělnickým proletariátem po příkladu a v duchu sovětské Rusi, zdál se literární mládeži po r. 1920 nejvýznamnějším kriteriem skutečné modernosti. Do řad proletářských básníků přicházeli tedy i umělci, kteří si sice uchovali sympatie s komunistickým hnutím, ale jejichž tvůrčí těžisko leželo jinde. To platí hlavně o Jaroslavu Seifertovi, Vítězslavu Nezvalovi, Konstantinu Bieblovi, Františku Halasovi a Vilému Závadovi, vesměs o básnících narozených vl. 18981905; k nim se druží jejich estetický teoretik Karel Teige a vynikající překladatel Svata Kadlec. Skupina tato hlásila se v 1. 1924-1928 okázale pod prapor p o e t i s m u, vztyčený r. 1924 v revui »Host« K. Teigem, členem a vůdcem »Devětsilu«. Poetismus byl pokračováním a naplněním poválečného a proti válečného vitalismu; byla to reakce požitkářského rozkošnictví a smyslové hry proti asketické vážnosti času válečného, ale také proti přísné etice, požadované tendenční kázní revolučního proletářství; jako futurismus lnul k technickým a civilisačním vymoženostem přítomnosti, zavrhuje zásadně odkaz minulosti; hlásaje veselí jako světový názor, přibližoval se okruhu dadaismu. Zamítal myšlenkové a tendenční složky v básnické inspiraci, odpoutával obraznost, kterou důsledně prohlašoval za jediný zdroj lyrické tvorby, od veškeré tematiky; později kladl zvláštní důraz na říši snovou, oblast podvědomí, říši halucinace, a ztotož· niv se s teoriemi psychoanalytiků, přetvořil se v surrealismus; protiintelektualismus jeho se vyjadřoval nelogickou metodou asociační. Ale poetismus nebyl názorem, nýbrž básnickou metodou výběru, představa slov, metafor a paradoxů, výrazové virtuosity a rafinované umělecké práce, při níž často předstíral a někdy také pravdivě projevoval sklon k lidovému primitivismu. Původní beztvárnost volného a nerýmovaného verše opustili poetisté záhy, ježto mezi nimi byli básníci melodického daru jako Jar. Seifert a nevyčerpatelní kouzelníci rýmu jako Vít. Nezval. 614