Řada jeho lyrických knih se počíná r. 1922 Mostem (II. vyd. s důležitou předmluvou 1937), ale význačné místo mezi vrstevníky mu zajistila teprve Pantomima (1924), současná s manifesty českého poetismu, brzy zorganisovaného v literární školu. Následovaly sbírky: Menší růžová zahrada (1926), Akrobat (1927), Blíženci (1927) a j.; těmito knihami a sešitky drobné lyriky, často epigramaticky zhuštěné a samolibě nápovědné, vyčerpává se lyrika Nezvalova mládí, uskutečňující zásady poetismu skoro integrálně svou smyslovou radostí ze života, důslednou hravostí, překotností asociační i metaforickou a občas i spontánní melodikou; tematicky převládají dětinské vzpomínky, oslnění venkovana Prahou, hry a výboje erotické. Kolem svého 30. roku se Vít. Nezval mění velice podstatně : zakotvuje v temnotách nočních; sen a halucinace mu odhalují nové světy; horečné visionářství unáší ho do duchové skutečnosti, kterou staví nad svou smyslovou zkušenost i nad svou vzpomínkovou rekonstrukci - Vít. Nezval se stává surrealistou. S máchovskou výmluvností kaskadických metafor spojuje v mistrovském Edisonovi (1928, doslov k němu Signál času z r. 1931) kult noci s oslavou technické civilisace, ale pod tím úpí »smutek, stesk a úzkost z života a smrti«, prosycující i Židovský hřbitov (1928). Projeviv touhu po objektivisaci a neschopnost k ní v knize zběžné improvisace Hra v kostky (1929) a zvláště v rozmarné idyle Snídaně v trávě (1930) i v erotické romanci Jan ve smutku (1930), uzavírá toto období značného tvůrčího vzepětí souborem Básně noci (1930), kde po skvělé apostrofě »Noci« zařaďuje před »Edisona« i starší skladby, připravující jej. Dočasný úpadek, zaviněný opakováním sebe samého, improvisačním chvatem hlavně mechanického rýmovnictví, hlásí se ve sbírkách Pět prstů (1932), Skleněný havelok (1932), Zpáteční lístek (1933) a v cestovním deníku z Francie Sbohem a šáteček (1934). Podřizuje svou básnickou teorii freudovské nauce o rozhodujícím vlivu podvědomí na básnickou fantasii hlavně ve snu nekontrolovaném logikou, čerpá z těchto pramenů svou inspiraci. Tak vznikly lyrické knihy: Žena v množném čísle (1936), tu mátožné, tu upírové, někdy však důvěrně vroucí vidění Prahy Praha s prsty deště (1936), Absolutní hrobař (1937), cyklus elegických modliteb za churavou matku a vzpomínkových apostrof Matka Naděje (1938) i dějinná 617