vise z r. 1938 Historický obraz (1939, znovu r. 1945 doplněný o dvě části výrazem i intensitou mnohem slabší), zařazený spolu s oslavou návratu K. H. Máchy do Prahy a s tryznou za J. Mahenem do knihy Pět minut za městem (1940), výrazově, představově i myšlenkově nejucelenější knihy tohoto období. Vrozená hravost lákaly Vít. Nezvala od začátku, aby svým skladbám dával podobu scénickou, ač mu jest dramatický dar odepřen. Z jevištních pokusů Nezvalových jsou calderonovská adaptace Schovávaná na schodech (1931), Milenci z kiosku (1932) a především šťastná adaptace prévostovská Manon Lescaut (1940) daleko nejzdařilejší. Zevní virtuosita formalistická, nepřekonatelná jmenovitě ve vynalézavosti rýmů a asonancí často paradoxních, postavila Nezvala i mezi překladatele; jeho přebásnění Poea (1928), Rimbauda (1930), Mallarméa (1931) a drobností z Puškina (1938) má hodnotu nepopěrnou osobitým spojením intuitivního pohledu a výrazového kouzelnictví. Těžkým omylem jest Nezvalovo zabočení do výpravné prózy. Jeho romány Kronika z konce tisíciletí (1929), Dolce far niente (1931), Pan Marat (1932) a 7 jiných stmelují dětinské prazážitky a pubertní erotiku s živlem snovým a sympatiemi sociálními v uvolněný děj zpravidla konvenční, přeplněný rozvleklými komentáři. Dva cestovní surrealistické zápisníky, sovětskoruská Neviditelná Moskva (1935) a pařížská Ulice Git-le-Coeur (1936), nepoučují o dojmech, nýbrž o názorech na revoluci sociální a uměleckou. Ty vyložil Nezval přímo ve Falešném mariáši (1925), Manifestech poetismu (1928 s K. Teigem) a v Moderních básnických směrech (1937); mediem charakteristiky ve vzpomínkovém Wolkrovi (1925), v aprioristním Jos. Čapkovi (1937) i v komentáři k výtvarnému dílu surrealistických malířů Stýrského a Toyenové (1938). Vítězslav Nezval stejně jako Jar. Vrchlický pokusil se ve všech útvarech literárních a ve všech často ztroskotal, vyjímajíc lyriku, kde znamená epochu; stal se zakladatelem a spolu mistrem asociativního básnictví u nás a uvolnil jako jeho ústřední podmínku volnou hru obraznosti, nepoutané vůbec logikou. Svět, který Nezvalova kouzelnická obraznost neúnavně přetváří, není valně složitý: dědina a venkovské město, Praha, v níž více než malebnost historická jej vábí divy novodobé civilisace, širý svět, viděný očima 618