sklíčenosti, projevované bez slabošství: představil se jako syn a vyznavač »černé země« ostravské, průmyslového pekla pod mračny kouře a sazí, proletářského lidu zarytého v utrpení práce. Druhou světovou válkou inspirována je sbírka Povstání z mrtvých (1946). Zkratková hutnost slova prožitého a sugestivního jest přední výsadou tohoto málomluvného básníka. V tom jest pravým jeho kontrastem František Nechvátal ('~ 1905 ve Vel. Újezdě u Olomouce), učitel čsl. náboženství, překotně tvořící a publikující lyrik knih Vichřice (1932), Vedro na paletě (1935), Železná mříž (1937), Magnetová hora (1937) a j.; slovo u něho všude bují na úkor vnitřní náplně ve verbalismu a samoúčelné metaforičnosti a také představa světové revoluce a válečného vzplanutí působí jako pouhé téma řečnické. Teprve ve sbírce Mateřské znamení (1939) podařilo se mu ve stopách tradice máchovské a lidové písně vyrovnání lyriky a rétoriky, aby se širokodechým veršem zpovídal ze své lásky k vlasti a především k rodné Moravě. Té čisté syntese nedosáhl ani sbírkou Věneček rozmarýny (1943), tím méně knížkou Vzdechy trávy (19.q.q), ale vrátil se k ní v néniích Nářky nad Josefem Horou (1945). V knize Popel a dým (1946) zpovídá se opět s dávkou rétoriky z osobních, řidčeji i nadosobních bolestí z válečného dědictví. Z opravdového prožitku sociální skutečnosti, který mnozí lyrikové, ani Wolkra nevyjímaje, spíše jen předstírali, nahrazujíce jej citovým a mravním vzrušením, vyšli dva básníci třídního uvědomění, Středočech J. Noha a uvědomělý příslušník lašského kmene, píšící důsledně jeho nářečím, Ó. Lysohorský. Jan Noha (* 1908 v Benešově u Prahy) vyšel ze sociálně obžalobného básnictví, neskrývaje svých vztahů k realismu, ale naplnil je, pocházeje sám z dělnictva, samozřejmým přesvědčením organisovaného proletáře, který s pevnou věrou ve vítězství zápasí o své právo. S touto třídní poesií (jíž věnoval tři knihy) rozloučil se sbírkou Dvanáct májů (1938). Kniha Pastorale (1939) ukazuje již Nohu na přechodu k poesii čisté a abstraktní, v níž pečlivý kult slova a obrazu vyjadřuje pocity čistě subjektivní a pomysly metafysické. Na této cestě pokračují Myšlený kruh (1942) a Milostná větvení (1944), vyrostlá z bolesti nad smrtí básníkovy ženy. Óndra Lysohorsky (* 1906), autor sbírky Spiwajuco piaSč (1934) a Hlos hrudy (1935), navazuje s důrazem na odkaz Bezručův. Jako jeho mistr dovedl 40 - Arne Novák: Stručné dějiny literatury české. 621