jaté nerudovsky. Kosmické prvky vracejí se i v knize Oikády (1943), jež lásku k ženě a k zemi zmnožují představami smrti, kterým se marně snaží-uniknout dojmovou a zpěvnou lyrikou v Mávnutí křídel (1944). Ve sbírkách básnicky zhodnocujících léta válečná a dni vítězství, Chléb s ocelí (1945), Jobova noc (1945) a Řeka nezapomnění (1946), jen místy dovedl bez nánosu verbalismu procítiti a bezprostředně vyjádřiti sedmiletou bolest a bez patosu oslavit několik umučených přátel. Zcela nové prvky nalezl v poesii dětské, kde jeho říkanky Říkejte si se mnou (1943) a zveršování Perníkové chaloupky (1944) nalezly mnoho pokračovatelů a napodobitelů. Básnickou pohotovost osvědčil i několika překlady. Ze školy Zahradníčkovy vyšel i katolický kněz Jan Dokulil (* 1910), obratný překladatel liturgických zpěvů církevních, který svůj náboženský cit vložil do knih Křížové dni (1935) a Tvým slovem (1937). Mezi lyrickými básnířkami období poválečného není tak velkých zjevů jako v próze. Čtenáře i kritiku podmanila Ludmila Sebestová (1893-1935), užívající pseudonymu Simonetta Buonaccini. Zhuštěná lyrická dramata lásky, dobrodružství a smrti umísťuje do exotických krajů hlavně přímořských v knihách Odi et amo (1934), Sirenin ocas (1937) a Můj prsten leží na dně mořském (1939). Jannila Urbánková (* 1911, provdaná Galandauerová) zpovídá se ve sbírkách Rozbité zrcadlo (1932) a Větrný čas (1937) z tuch a tužeb, snů a smutku, ale i ze štěstí z pokory bezprostřední bytosti dívčí, a v knize Slunečnice (1942) z citu mladého mateřství a z lásky k dítěti, která dává smysl životu; v bezprostřednosti a očistě citu, v prostotě slova a slohu bez patosu je síla jejích veršů. Z mateřského srdce vytryskly i verše pro děti, verše o kytičkách shrnuté jako Vonička (1943). Výraznou básnířkou lyrickou je Olga Scheinpflugová, ale větší částí své tvorby patří i ona mezi prozaiky. Nejmladší básnická družina, charakterisovaná jmény Kamil Bednář (* 1912), Ivan Blatný (* 1919), Pavel Bojar (* 1919), Zdeněk Kriebel (* 1911), Oldřich Mikulášek (*'-"910), Jiří Orten (* 1919), Jan Pilař (* 1917), Vladimír Vokolek (* 1913), Alena Vrbová (* 1919) a j., která vyrůstala a převážně po prvé vystoupila v letech 1. zv· protektorátu, nese spíše známky přechodní mezigenerace než svérázné básnické generace. Je ještě nesnadné podat literárně historický přehled této skupiny, kte 625