rá se společně ohlásila v Jarním almanachu básnickém 1940 a jejímž soudcem se stal Václav Černý v Kritickém měsíčníku; této mezigeneraci Chybí jakékoliv jednotné zaměření ideové, ať sociální, politické, náboženské či jiné, a nesjednocuje ji ani stejný cíl formálně estetický. V brožurce Slovo k mladým (1940) stal se jejím mluvčím Kamil Bednář (* 1912). Ten se pokusil v několika sbírkách, zvl. Kamenný pláč (1939), Veliký mrtvý (1940) i Po všech svatbách světa (1941) procítit se k podstatě člověčenství a lidství i k tajemství smrti. Ostatní jeho sbírky, na př. jakási parafráze »Pisně písní« Píseň lásky (1944) i válečné 'vidění Prahy Praha pod křídly války (1945), uvázly v neujasněném verbalismu. Opravdu nadaným básníkem byl záhy zahynulý Jiří Orten (*1919, t 1941 přejet německým autem). Jeho cudná lyrika, uložená do sbírek Čítanka jaro (1939 pod jménem Karel Jílek), Cesta k mrazu (1940 s týmž jménem), Ohnice (1941 s pseudonymem Jiří Jakub) a Elegie (1946), vyrůstala z pocitu úzkosti a beznaděje. Ivan Blatný (* 1919), syn prozaika a dramatika, jeví se v prvních knihách, Paní jitřenka (1940) a Melancholické procházky (1941), lyrikem svěžích smyslů a klidné pohody citu a neproblematického myšlení. Až v knize Tento večer (1945) odložil zpěvný a hudební verš a v útržkových, zlomkových větách zmocňuje se drobných gest nejvšednějšího života. Od lyriky kořenů krajinných vypracoval se Jan Pilař (* 1917) k lyrice meditativní ve sbírkách na př. Stesk Or!eův (1940), Dům bez oken (1942), Okov (1946) a j. S a t i r i c k é básnictví bylo za první světové války účinnou zbraní protimilitaristického odporu a protirakouského odboje. Vedle populárního pěvce Karla Hašlera (* 1879, t v Mauthausenu 1942), účinného v protirakouské satiře a ve vlasteneckém kupletu, pronikl jmenovitě Eduard Bass (v. níže), který ve volné publikaci Letáků (1917-1919) a v humoristicko-satirickém časopise Sibeničky (19191921) vytvořil orgány útočné satiry, parodie a grotesky. V novém státě se obrátily šípy satiriků hlavně proti kořistníkům, proti poválečnému poživačství a jmenovitě proti československým novovlastencům, přisluhujícím do neliávna c. a k. soustavě vládní; velmi záhy dovedla mladší satiriky získati pro svou agitaci revoluční strana komunistická. Ač ani v této době neustával přímý vliv Havlíčkův, převládaly nové formy satiry; parodistická groteska, dvojsmyslná slovní hříčka, rozmarná persifláž. Orgánu došla 626