roz. Čubová) specialisovala se v jadrné prvotině Golemova milá (1925, 1940 znovu s podobnou povídkou Nepatrné děvče) na pronikavou a sytou malbu poměrů a postav periferních; tu kotví i její povídky Mary z jedenačtyřicítky (1929). Román malého města Barvy úsvitu (1926) těží vydatně z mladistvých vzpomínek. Ve třech románech, detektivním Mámení (1928), v odvážném experimentu z lékařského prostředí Veliký proud (1932) a v paradoxní studii rozkolísané povahy zločinecké a kajícnické Pepan Jehně (1.933), vzepjala se psychologicky i komposičně k smělým cílům, na něž posud nestačí její schopnost charakteristiky a mravoličné malby. V rozsáhlém románě moderní vzdělané ženy, Doktorka Diana Holcová (1942), přesvědčivém více v popisném genru než v problematice, dochází hrdinka několikerými konflikty srdce k oddané práci vědecké. Široce založená a dokumentární kniha Na nový květ (1943) jest kronikou vesnice Libně měnící se v pražské předměstí. Do této souvislosti řadí se i složitý zjev Olgy Scheinpflugové (provd. Čapkové, * 1902), patřící stejně tvorbě prozaické jako lyrické, dramatické i tvoření jevištnímu. Jako spisovatelka švižného per.a a úmyslně triviálního výrazu chápe se námětů, jak se jí nabízejí, aniž se snaží o prohloubení neb o typisaci. Od jedno osových ženských příběhů postoupila k románové konfrontaci souběžných neb protichůdných povah a osudů ve Dvou z nás (1932), v Klíči od domu (19 A) a v Sestrách (1938); stranou stojí v dusném přítmí předměstské tragiky zkrvácený osud stárnoucí proletářky Balada z Karlína (1935) s hutnou plastikou podaný. Vypravovatelské umění nejlépe uplatnila v psychologickém románě Přežitá smrt (1939) o starci zmoudřelém životem. Autobiografický Český román (1946) přináší na historickopolitickém pozadí vzpomínky na Karla Čapka a na autorčin společný život s ním. V lyrice, uložené na př. do sbírek Všední den (1931), Skleněná koule (1934) nebo Kouzelná obálka (1936), mísí se sentimentalita s trivialitou výrazu někdy chtěně frivolního, kdežto v Stesku (1939) převládl prožitý smutek nad smrtí K. Čapka. Rétorický Tunel smrti (1946) spojuje lásku k ohrožené vlasti s nadějí ve vítězství a odpor k nacismu s oslavou osvobození. Herecká činnost O. Scheinpflugové je provázena dramatickou produkcí, vtipnou v koncepci i v jednotlivostech, často triviální výrazem a ceny nestejné. Na jevištích pronikly: Magda z cihelny (1925), Láska není všecko 646