na válečném bojišti, odkud si přinesl mnoho dojmů lidsky i literárně trvalých. Pak byl krátce zubním lékařem v Přerově, ale vstoupiv znovu do vojenské služby, působil na různých místech a dosáhl hodnosti lékaře plukovníka. Jeho cesty po severním Německu, !talii a Španělích měly účel literárně studijní a jsou zachyceny cestopisně. Durych básník vyzbrojil se důkladným studiem lidové písně, Erbenovy p.oesie, zákonů české metriky, zvláště poměru přízvuku k časomíře, do zákonů českého básnického slova pronikl tu podivuhodně. Ale tajemného baladického kouzla své prvotiny Cikánčina smrt (1916) již nedosáhl ani v příbuzné Laň a panna (1925), spojené s básní předchozí v svazeček Balad (1928). Z lyriky jsou Panenky (1923) oslavou sladce smyslné dívčí spanilosti, zvýšené chudobou a prostotou. Zebrácké písně (1925) sestupují s naturalismem až štítivým a s mocnou sugescí drsného slova na dno psanectví bídy, společenské vzpoury, vysvobozují se však křesťanskými nadějemi. Bezkydy (1926) podávají symbolickou krajinomalbu v mrákotné perspektivě smrti a s tesknými tóny lásky k vlasti. Eva (1928), Té nejkrásnější (1929) a lyrická próza Píseň milostná (1928) opěvují hlavně s tematikou mariánskou ženství zduchovělé a oslavené účastí na spáse lidstva. Durychova dramata jsou většinou náboženské hry, připomínající barokní drama španělské s ústředním tématem o vznešenosti mučednictví: Sva.tý Jiří (1915), Svatý Vojtěch (1921), Lotr na pravici (1924), Svatý Václav (1925, v nové versi »Kvas na Boleslavi« 1929). Zároveň s baladickou prvotinou se přihlašuje Durych povídkář. Iracionální a visionářská povídka vstupní :Jarmark života (1916) bývá nazývána »baladou v próze«, ale zcela osobitě ji odlučuje od veškerého výpravného umění Durychových vrstevníků symbolická koncepce s pronikavě ironickou příchutí. V menších pracích novelistických, v legendách a evokačních příbězích z minulosti, v syntetických osudech uražených a ponížených proletářů, ale i v básních v próze a pohádkách ukazuje pak Durych knihu za knihou své mistrovství. Zpravidla se tu nad reálným světem, postiženým tu naturalisticky, tu visionářsky a pro syceným účastí s trpícím člověčenstvím, klene říše mystická, kde si duše extasí lásky, chudoby a obětí vybojovává milost nadpřirozenou a spojení s Bohem. Řada těchto knih má tyto 648