Tichý a téměř neslyšitelný akord Brusnice, jejž šeptá do symfonie českého jara, jest akord českého pohanství. Nikdy nevzdal se národ rychleji a snadněji své víry, nikdy nezapomenul kvapněji dávné tradice, aby vrhl se novému bohu v náruč. Přešli jsme pohanstvím jako procházíme krajinou pustou a neplodnou, nesklonivše se ani k půdě s otázkou, zda by jednou z ní vypučely květy. Kníže pražské odřeklo se pohanství z politiky, aby brzo vzdalo se z politiky řeckého ~řesťanství a zaměnilo je římským. Srdce, jež odhodilo staré bohy, bylo příliš lehké a povrchní, zacházelo s božstvy jako s údělnými knížetstvími. Když konečně rozmetalo všecky chrámy pohanské a rozbilo umy všech starých hrobů, pokoušelo se vzbuditi a zavolati božstva zpět: žádalať toho protibiskupská politika. Ale bozi se nevrátili. Za heroických nocí sedávají na vyšehradské skále a hledí do Vltavy. Klidni, nikoliv bez