i 5 3 činili, kd) by od přírody nebyli trošku lenivi, ač prospívají již v dllchovní té škole. Kupec: Jistě je mniši učí. Hutten: Avšak k čemu by bylo nyní tolik řádů kněžských, kdyby sami neviděli, že prostě a jec.iným způsobem žebrati nenese dosti veliký prospěch? Tedy zalíbilo se jim žebrati rozmanitě a mnohotvárně. František: Avšak jak dali se ~ěmci pohnouti, aby na ty kousky se souhlasem hleděli a aby nechali zlořád nejhorší u sebe vzrůsti? Hutten: Ježto vždy snáze duch lidský lpěl na prázdné pověře, než věřil v pravé náboženství, a ježto kněží začali kousky své od malého počátku, pak zvolna postupovali a pomalu se zvedali, až posléze králem takřka takový svatý žebrák se stal. A ježto více a více n'ezi lid šíří :-e jejich hanebné úskoky, nepochybuji, že za své vezme kmen nejničemnějších lupičů. Tvrdím totiž, že nevyrovnají se jim škodou jiní lupiči v Německu, ať kdekoliv cokoli loupí a odírají o cokoliv; neboť tak vynikají nad ně i počtem i lupičskou zručností, pilností a vytrvalostí na všech cestách po světě vstříc vybíhajíce, v městech, na venkově, na statcích i v táboře v houfech se na lidi dotírajíce. Ačkoli Eěkteří z nich jsou řádní, přece, ježto ze zisku žijí, nelze věřiti, že pro zisk duse své leckdy snadno k ničemnostem neobracejí; zajisté nikdo s větší znalostí neumí se přetva-