kdy přemohly ostřejším karakterním obrysem mlhu citové sympatie neb antipatie. V těchto skladbách náročných a sypkých výstavby postupně rozptýlenější - "Zamotaná vlákna", 1896, "Milenky", 1901, nedokončená "Zahrada iremská" č jest česká i evropská skutečnost přestylisována v duchu vývojové touhy spisovatelčiny způsobem novoromantickým, ale zhusta bez pravděpodobnosti dějové, zato s náklad~m zpanštělé nádhery, v níž vedle zřejmých rysů úpadkových byl i kus arrivismu a exotismu' národa ve vzdělanosti opožděného. Pravou oblastí vypravěčského mistrovství ll. Svobodové jest však psychologicky propracovaná novela, užívající občas zarámování cyklického. Někdy vypráví typické osudy pudově původních postav, rostoucích z klína přírody ("Černí myslivci", 1908), jindy erotické soumraky a manželská ztroskotání bytostí rafinovaných ("Marné lásky", 1907, a "Po hostině svatební", 1918), ale ani rozlet výjimečných duší za Absolutnem umění nebo dokonalostí mravně náboženskou není její novelistice cizí. Ve šťastné chvíli, křtěné touhou po prostotě, vracela se do slovesné oblasti B. Němcové a napsala - v "Černých myslivcích" a zvláště v "Pokojném domě" - několik monumentálních idyl o spočinutí oproštěného člověka - dítěte na bezpečné hrudi matky přírody. Tu proniká někdy uvědomělý a důrazný tón pedagogický, příznačný pro spisovatelku, která nemínila nikdy skutečnost jen okre slova ti, nýbrž i mravně souditi a vychovávati kladnými typy svých idealistických knih. Výrazem bytostného úsilí o zjednodušení jest i její studium lidové tradice slovesné a formově co nejprostších výtvorů klasického vypravěčství, kde dekor jest nadobro potlačen, a kde gnómická životní moudrost svítí pod typickým děním; mělo to vliv i na pozdější její tvorbu novelistiokou v neočekávaném souhlase s novoklasickými snahami mládeže. Dílo Růženy Svobodové mělo ve své době nadšenou odezvu, kterou po básnířčině smrti vystřídala rychle lhostejnost a úplné odcizení. Souviselo to s ústředním jeho impresionismem, jenž postihoval, vypíjel a vyjadřoval náladovou plnost přítomné chvíle, nejen v jejím okouzlení a rozčarování skutečností, ale i v její touze po změně a vystupňování života; to, co jest skutečně trvalého, a typického, tomuto umění zpravidla uniká, a generacím i nejblíže příštím se takový svět stává brzy nesrozumitelným, nezajímavým a lhostejným, a to tím více, že u ll. Svobodové také výrazově její stylisace duší a prostředí trpí strojenou umělostí, dobově vázanou slohovými zvláštnůstkami, metaforickými narážkami, osobitou přebroušeností oné écriture artiste, o niž, ne beze vztahu k tradici zeyerovské, se sdílela s Karáskem, J esellskon, Langrem a Sezimou. Několik spisovatelek rozvilo samostatně podněty obsažené v mnohoznačném díle ll. Svobodové a namnoze postoupilo nad ně. V úseku novoromantickém se s ní setkala Růžena Jesenská (* 1863), s jejímž výpravným vývojem postupuje souběžně dlouhá dráha lyrické básnířky, procházející různými vlivy od Heyduka a Sládka po Karáska ze Lvovic, a památná průkopnickou odvahou otevřeného projevu ženina k tužbám a slibům milostným. Duše toužebná a neukojená, prahnoucí po smyslovém vzrušení, po požárech lásky, ale i po sensacích krásy kladla ve svých umně stylisovaných románech důraz na krajinný a umělecký dekor, zdařilý v obrazech staropražských, sceneriích pobřežních a skvělých interieurech starých zámků, seskupovaných s exotismem poněkud neústrojným; "Román dítěte", "Notturno moře" a "Cizinka" vyjadřují okruh její zkušenosti a obraznosti nejplněji. Sestupný krok do literatury jenom zábavné učinila spisovatelka mužského pseudonymu Felix Téver (vlast. Anna Lauermannová, 1852-1932), jako ll. Jesenská nedotčená realismem, jako ona tkvějící pevně v kulturních tradicích pražských, jako ona věrná žákyně Zeyerova. F. Téver neznal nic vyššího nad romantický sen a romantickou touhu a přece ji občas se stanoviska měšťanského středocestí ironisoval a se sladkobolnou resignací dával ve svých sytých a spolehlivých staro 188