došel odměnou za svůj všeevropský defaitismus a svou obrovitou trivalitu Jaroslav Hašek (1883-1923), před válkou příslušník literární periferie, kde pěstoval šťavnatou lidovou anekdotu, burleskní šprým, karikaturu banálních typů hlavně z předměstské spodiny. Odsud vyvážil také hrdinu svého románového seriálu bez komposice a se stálými odbočkami, "Dobrého vojáka Švejka" (1921), na pohled tupého, ale vlastně vychytralého domobrance, který za věčných srážek s vojenskými představenými i s byrokracií sabotuje vojnu, rozkládá armádu, podrývaje tak monarchii jako zosobnitel trpného odporu lidu a živočišného zdraví, o něž ukládá světové šílenství. Uprostřed hromadných výjevů lidových a řízných ač hrubých karikatur se zvedá pravdivý, byť politování hodný typ šaška a zbabělce, idiota a požívačníka, cynika a sprosťáka, jenž docela tvrdošíjně a s úspěchem popírá nejen válku, ale i stát, mužnou čest, hrdinství a vlastenectví. Nejčasovější snllhy rozkladné byly tu zastaralými prostředky slovesnými a v libovolné improvisaci vyjádřeny s jakýmisi záblesky geniality, která karikaturu mění v groteskní visi, kde checht satirikův přechází v živelný řev, kde společenský protest nabývá síly dějinné jako pravé slovo Žalostné periody, stranící Sanchům Pansům, zradivším a opustivším idealistické Dony Quijoty. Důraznou odpovědí ducha mužného, ano rytířského spisovateli Haškovi a domobranci Švejkovi, jest svým životem a dílem statečný voják a oficiální pěvec československého odboje na Rusi a v Sibiři, generál Rudolf Medek (* 1890), jenž se po návratu legií domů ujal uvědoměle Theerova odkazu hrdinství všemu navzdory a Dykova požadavku národní cti jako vlldčí nadosobní kategorie. Ač se pokusil v různých slovesných druzích, zůstal daleko nejvýznamnější svou válečnou lyrikou "Lví ,srdce" (1919), shrnující formálně lyrický vývoj posledních let: dekorativnost, kterou si autor osvojil ve škole "Moderní Revue", theerovský entusiasmus, pevně kutý volný verš a to vše ve službách hromadného citu, doprovázejícího koncepci národní svobody a boje za ni. V románovém, pětidílném cyklu o českém tažení na Rus a do Sibiře, jest však Medek především kronikářem, jehož děje v bitevních scénách strhují, ztrácejí se však namnoze v nekonečných diskusích. a hlavně trpí přílišnou schematičností svých postav, zatížených konvenčními osudy doma i v poli. Medek, odhodlaný tradicionalista uprostřed zásadních novotářů, si z plnosti národních dějin, které sám prožil a v ohnivém entusiasmu efébském pomáhal stavěti, umínil stvořiti heroické letopisy, obdobné husitským kronikám Jiráskovým a skutečně na některých, nejlepších stránkách jeho rozlehléanabase duní s epickou silou bitevní nástup jako v knize "Proti všem". Na poslední teskné kapitoly "Žebráků" z "Bratrstva", pomýšlí čtenář naopak nad osudy "třetí roty", jak je do široka v dějích i v debatách rozpředl Josef Kopta, v sibiřské své skladbě zastřeně i otevřeně polemisující s vlastencem a Slovanem Medkem v duchu socialistickém a s náladou resignovanou. Tento zásadní rozpor mezi Medkem a Koptou se jeví i v lidových hrách, jež oba vyvážili z československých zkušeností na východních bojištích a v hnízdech bolševické revoluce; i v nejjadrnějším z těchto dramat, Medkově "Plukovníku Švecovi" (1929), tral;"edii vojenské cti, která ještě po smrti vůdcově rozněcuje a jednotí mužstvo, vadí psychologie příliš přímočará. Cynik Hašek, patetik Medek i skeptik Kopta, působili v rozměrných svých dílech hlavně látkou a tendencí; slohovou zkratkou stručné, až baladické povídky, dobře poučené uměleckými rozpravami novoklasických formalistů o podstatě novely, dovedl zmoci vřelý, až dětinsky upřímný etik a humanista František Kubka (* 1894), hrůzy války, o nichž doslechl, i barvitost kmenových typů, s kterými se potkal na cestě s legiemi domů. V álečná kořist české prósy výpravné není zvláště význačná, a mimo zmíněné románové letopisy Medkovy a Koptovy vykazuje i látkově málo pozoruhodného. 192